بررسی وضعیت و جایگاه سینمای مستند

مرتضی شعبانی:
طی این سالها شبکه مستند به دیده شدن این حوزه بسیار کمک‌کرده است. من فکر نمی کردم که مردم انقدر به مستند علاقه مند باشند. ما هنوز در سینما برای دیده شدن مستندها تبلیغ درستی انجام نمی دهیم مانند فیلم های داستانی. حتی فیلم هایی که تبلیغات داشتند در مقایسه با سینمای داستانی قابل مقایسه نیست. مشارکت سینمای مستند در زمان جشنواره فجر در بین ‌مستندسازان زیاد است ولی اتفاق برعکس آن در زمان برپایی سینما حقیقت رخ نمیدهد.
محمدرضا عباسیان
باری که سینمای ایران از دوش فرهنگ ایران برداشته هیج کدام از شاخه های دیگر هنر برنداشته است. عمده بخش این‌مسئولیت هم بر دوش سینمای مستند بوده که دین خود را به خیلی از اتفاقات ادا کرده است. مستند راحت تر و سهل الوصول است. سینمای داستانی نقش جدی و واقعی نتوانسته ادا کند. جشنواره سینما حقیقت مهمترین جشنواره مستند در کشور است. همانطور که همه گفتند، این دوره از جشنواره یکی از بهترین دوره های برگزاری جشنواره از نظر سازماندهی است. ما پویایی و تغییرات را هر ساله در جشنواره سینما حقیقت شاهد هستیم. امسال ترکیب خوبی از فیلم ها را در جشنواره مشاهده کردیم . مهمترین اتفاقی که در دو سه سال گذشته در منطقه افتاد حضور داعش بود که فیلم هایی مستند خیلی خوبی در این‌ زمینه ساخته شد. بحث جایزه شهید آوینی در سینما حقیقت به نظر من باید اصلاح شود. جایزه شهید آوینی یک بحث مستقلی از سینما حقیقت بوده از ابتدا و از یک دوره اضافه شده که انگار یک بخش جنبی شده است. تعداد جوایزی که در بخش جنبی داده میشود زیاد نیست. آنچه که من در جشنواره این دوره دیدم این بود که چندین فیلم با ارزشی که در بخش شهید آوینی قرار داشتند میتوانستند در بخش های دیگر هم حضور پیدا کنند.

رضا منتظری:
یکی از مهمترین اتفاقات در این هفته لغو جلسه صنوف با رئیس سازمان سینمایی است که سرو صدای زیادی را در رسانه ها به پا کرد. صنوف هنوز درگیر مشکلات معیشتی و بیمه تکمیلی خود هستند و لغو این جلسه شاید اعتراضی برای حل این مشکل است.
بحث شفاف سازی که مطرح است کاش در همه حوزه ها صورت بگیرد. مثلا در حوزه سینمای کودک هنوز شفاف سازی صورت نگرفته اگر این هزینه ها در ساخت فیلم های کودک و نوجوان صرف شود آورده ی بیشتری دارد.

احسان سالمی:
لغو این‌جلسه که به عنوان جلسه شب یلدا مطرح شده بود اعتراض بود که به نظر من اگر واقعا قرار است جلسه ای برگزار شود جلسه ای برای رفع مشکلات صنوف باشد.

خبر دوم، فرصت از دست رفته نماینده ایران برای اسکار بود که هر آدمی که در این حوزه کار میکرد میدانست که انتخاب در جستجوی فریده برای اسکار کار اشتباهی بود و ما میتوانستیم نماینده بهتری را به اسکار معرفی کنیم.
ما هر سال یک مشکل بزرگی داریم تعارف کردن با اسم کارگردانان بزرگ است که حتی اگر کیفیت فیلم های آن ها پایین باشد در جشنواره حضور دارند. امیدوارم امسال هیات انتخاب تعارف را کنار میگذارند و فیلم های خوبی را انتخاب کنند.