بازیگران برگزیده دو دهه اخیر جشنواره فجر

شماره چهاردهم / جشنواره سی‌ و‌ یکم سال ۹۱
.
سی‌ و‌ یکمین جشنواره فجر با نمایش فیلم‌هایی از کارگردانانی همچون پوران درخشنده، پرویز شهبازی، بهرام توکلی، مازیار میری، علیرضا داودنژاد، فرامرز قریبیان، بهنام بهزادی، بهروز شعیبی، حسین شهابی، علی غفاری و… برگزار شد.
.
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن
در این دوره از جشنواره فجر، بازیگران مطرحی به عنوان نامزد جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن معرفی شدند. ترانه علیدوستی، طناز طباطبایی، نگار جواهریان، الهام حمیدی و نازنین بیاتی از جمله کاندیدای بهترین بازیگر نقش اول زن بودند که در پایان سیمرغ بلورین به هانیه توسلی برای بازی در «دهلیز» رسید.
.
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد
سیزده سال پس از «عروس آتش» که حمید فرخ نژاد برای آن به عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل مرد انتخاب شد، این بازیگر سال ۹۱ برای بازی در فیلم «استرداد» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را دریافت کرد.
.
بهترین بازیگر نقش مکمل زن
فیلم «دربند» پرویز شهبازی در جشنواره سی‌و‌یکم مورد توجه بسیاری از منتقدان قرار گرفت. پگاه آهنگرانی یکی از نقش‌های اصلی «دربند» را ایفا می‌کند و توانست برای آن سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را دریافت کند.
.
بهترین بازیگر نقش مکمل مرد
سال ۹۱ فرامرز قریبیان چهارمین فیلم سینمایی‌اش را با نام «گناهکاران» جلوی دوربین برد که در کنارش رامبد جوان یکی از نقش‌های اصلی را ایفا می‌کرد. جوان برای بازی در این نقش جدی توانست توجه داوران را به خود جلب کند و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از جشنواره سی‌و‌یکم دریافت کرد.