کتاب «بازآفرینی هنر از هنر در تاریخ سینما» منتشر شد

 نمانامه: کتاب «بازآفرینی هنر از هنر در تاریخ سینما» با گردآوری و نوشته سارا غفوریان در نمایشگاه کتاب رونمایی خواهد شد.  همزمان با برگزاری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران کتاب بازآفرینی هنر از هنر در تاریخ سینما  با گردآوری و تألیف سارا غفوریان روز چهارشنبه – ۲۸ اردیبهشت ماه- ساعت ۱۹ رونمایی می‌شود.

آنچه در این کتاب می‌خوانید سرفصل‌هایی چون مرور تاریخ سینمای جهان برای تمامی علاقه‌مندان و دانشجویان رشته سینما، درک اقتباس و تفاوت بین الهام، اقتباس و بازسازی، آشنایی با کارگردانان جهان و سبک‌های سینمایی، آشنایی با آثار اقتباسی و خلاصه فیلم‌های اقتباسی، شناخت کارگردانان مولف با بررسی فیلم‌های اقتباس شده از یک متن در سبک‌ها و ادوار مختلف، بررسی اقتباس از معماری، موسیقی، بازیگری، افسانه‌ها، رویدادهای مهم و… خواهد بود.

همچنین در انتهای این کتاب دو گفت‌وگوی اختصاصی با تهمینه میلانی و فرزاد موتمن، دو تن از کارگردانان مطرح و صاحب سبک سینمای ایران انجام شده است.

 

قصه‌های شاتن با موضوع ضرب‌المثل‌های ایرانی عنوان کتاب دیگر سارا غفوریان در مقام نویسنده است که روز گذشته -دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه- در نمایشگاه کتاب در دسترس عموم قرار گرفت. این کتاب نیز قصه نمایشنامه‌ای را روایت می‌کند که نویسنده در آن ورود پسرک دوست‌داشتنی به نام شاتن در ضرب‌المثل‌های ایرانی را به صورت شعر و نثر نوشته است و به همراه یک فایل صوتی ضمیمه کتاب برای مخاطبان قابل شنیدن نیز خواهد بود.

غفوریان می گوید: پس از خلق کاراکتر شاتن در نمایش افسانه اوشیدا و استقبال عموم از این کاراکتر دوست‌داشتنی، به فکر نگارش نمایشنامه‌ای در جهت معرفی آثار اصیل ایرانی برای کودکان افتادم. به همین جهت قصه‌های شاتن را با استفاده از ضرب‌المثل‌های ایرانی به صورت شعر و نثر نوشتم و در استودیو به سرپرستی و با صدای یحیی گل‌نسایی، آهنگسازی محمود مقدم و صداپیشگی دیگر اعضای گروه ضبط و آماده اجرای نمایش شد.

نمایشنامه افسانه اوشیدا با محوریت شخصیت شاتن در سال ۹۷ موفق به دریافت هفت جایزه از جشنواره بین‌المللی عروسکی شد.