انواع دوربین های هوائی و اصطلاحات آن

عکسبرداری هوایی با هر نوع دوربینی انجام می گیرد. بسیاری از کاربردهای عکس های هوایی که مورد استفاده است، از درون هواپیمای سبک توسط دوربین های سی و پنج میلیمتری گرفته می­ شود . سادگی و هزینه کم تهیه و انجام عملیات عکسبرداری با دوربینهای سی و پنج میلیمتری و برای آنالیز نواحی کوچک، آنها را به عنوان سنجنده­ای ایده ­آل درآورده است (اندازه واقعی تصاویر گرفته شده با این سیستم ۳۶ * ۲۴ میلیمتر است). در مواردی از دوربین ­های هفتاد میلیمتری نیز استفاده می­ شود (اندازه واقعی تصاویر با این گونه سیستم ها ۵۵*۵۵ میلیمتر است). به هر حال، در اکثر عکسبرداری های هوایی از دوربینی استفاده می ­شود که دارای دقت مناسب باشد. این دوربین ها طوری طراحی شده ­اند که امکان عکسبرداری تعداد زیادی عکس را به سرعت پشت سر هم با همگونی هندسی فراهم می­ باشد.
در حال حاضر بیش از یک صد نوع دوربین عکسبرداری مختلف مورد استفاده قرار می گیرد که می­ توان آنها را در یکی از چهار گروه اصلی طبقه بندی نمود:
۱- دوربین های تک فریم
۲ – دوربین های با فریم چند لنزی
۳- دوربین های استریپ
۴ – دوربین های پانورامیک

در زمانه‌ای دورتر برای فیلم برداری و عکس برداری های هوایی از هلیکوپترهای بزرگ استفاده می شد ، یک خلبان به همراه تیم فیلم برداری سوار هلیکوپتر می شدند و از بالای صحنه مورد نظر عکس هوایی و فیلم هوایی می گرفتند. این نوع تصویر برداری هزینه و زحمت بسیار زیادی داشت و همچنین در نهایت تصویر مناسب و مطلوبی هم به دست نمی آمد امروزه با اختراع و پیشرفت انواع پهپاد ها ، دستگاه های پرنده و کواد کوپتر ها این پروسه بسیار آسان تر شده ، با استفاده از هلیکوپتر های فیلمبرداری کنترل از راه دور امروزه میتوانیم در هر ارتفاعی هر نوع تصویری که میخواهیم تهیه کنیم و از این تصاویر در بخش های مختلف صنعت ، سرگرمی ، نظامی و … استفاده کنیم.

در متن زیر یک دایره المعارف فوری از اصطلاحات موجود در این زمینه برای شما تهیه کرده ایم و اینکه هر کدام از این ها دقیقا چه معنی ای دارند؟

مولتی روتور یا پهپاد چیست ؟

مولتی روتورها یا پهپاد ها که با تلفظ غلط پهباد هم نامیده می شوند، دستگاه هایی شبیه به هلیکوپتر هستند که توسط چرخش ملخ یا چرخ بال ها نیرویی را تولید می کنند تا دستگاه به پرواز در بیاید. در واقع لغت “پهپاد”‌ مخفف “پرنده هدایت پذیر از دور” است. پرواز با مولتی روتور ها بسیار راحت تر از هلی کوپتر ها است و آنها پرواز پایدارتری هم نسبت به هلیکوپترها دارند، معمولاً در یک مولتی روتور از ۳ موتور به بالا استفاده می کنند و نحوه چیدمان موتورها به گونه ای طراحی شده است تا بیشترین تعادل را ایجاد کند مولتی روتور ها با توجه به تعداد موتور هایشان انواع مختلفی دارند

سینگل کوپتر یا پهپاد تک موتوره

این دستگاه بسیار شبیه به هلیکوپتر است ، کنترل سینگل کوپترها با استفاده از تیغه های کناری دستگاه انجام می‌گیرد ، این پهپاد ها در حال حاضر عملاً در صنعت ، کاربرد چندانی نخواهند داشت و فعلاً نمونه‌های آزمایشگاهی آن تولید و ساخته می‌شود.

دوال کوپتر یا پهپاد ۲ موتوره

در ساختمان دوال کوپترها از ۲ موتور استفاده می شود به همین دلیل به آن دوال کوپتر می گویند ، همچنین این پرنده را دو موتور این پهپاد با استفاده از سرورها می‌تواند به جلو عقب چپ و راست پرواز کند.

کواد کوپتر یا پهپاد ۴ موتوره

کواد به معنی چهار است در کواد کوپتر ها از چهار باله برای پرواز هواپیما استفاده شده است ، کواد کوپتر رایج ترین نوع مولتی روتور است ، پایداری بسیار زیاد و کم مصرف بودن کواد کوپتر ها باعث شده تا اکثر شرکت‌های تولید کننده مولتی روتور به سمت ساخت کواد کوپتر بروند

نتا کوپتر یا پهپاد ۵ موتوره

این نوع از مولتی روتور از ۵ موتور برای ایجاد نیروی لیفت استفاده می کند ، به دلیل پایداری بسیار بالا برای تصویر برداری های دقیق از این مولتی روتور ها استفاده می شود. پنتاکوپتر به دلیل جاگذاری مناسب موتورها انتخاب بسیار مناسبی برای  فیلمبرداری و عکس برداری است

هلی کم چیست ؟

هلی کم ها دوربین هایی  دستگاه های پرنده بدون سرنشین هستند که کار فیلم برداری و تصویر برداری های هوایی را انجام می دهند هلی کم ها به نوعی زیر مجموعه مالتی روتور ها هستند با این تفاوت که مالتی روتور ها تنها دستگاه پرنده هستند اما وقتی به این سیستم یک دوربین هم برای تصویربرداری هوایی و یا فیلم برداری هوایی اضافه شود این پرنده تبدیل به یک هلی کم می شود

تصویربرداری هوایی چیست؟

تصویربرداری این صحنه ها با بالگرد های سرنشین دار و یا هلیکوپتر های فیلمبرداری کنترل از راه دور انجام می شود ، فیلمبرداری هوایی و تصویر برداری هوایی تحت نظارت مدیر فیلمبرداری و در نهایت کارگردان انجام می‌گیرد و یک فعالیت تفریحی نیست و نیاز به آموزش‌های ویژه و خاصی دارد البته خیلی از پهپادهای اسباب بازی و کوچک در بازار فروخته می شود ولی تصویربرداری هوایی حرفه ای با آنها تقریباً غیر ممکن است. فیلم برداری هوایی و عکس برداری هوایی هر کدام بخشی از تصویربرداری هوایی هستند که عکس هوایی به از لحاظ کاربرد سابقه بیشتری در این مجموعه دارد.

هلی شات چیست ؟

کوچک ترین جز هر فیلم “نما” نام دارد. درواقع به هر قسمت از فیلم که در آن ، دوربین بدون خاموش شدن ، در یک برداشت تصویر برداری می کند نما گفته می شود ، نماها حالت های مختلف دارند مانند ، ﻣﺪﯾﻮﻡ ﺷﺎﺕ ‏( ﻧﻤﺎﯼ ﻣﺘﻮﺳﻂ ‏) ، ﻻﻧﮓ ﺷﺎﺕ‏ (ﻧﻤﺎﯼ ﺑﺎﺯ) ﻧﯽ ﺷﺎﺕ ‏(ﻧﻤﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺯﺍﻧﻮ ﺗﺎ ﻧﻮﮎ ﺳﺮ ﺩﯾﺪﻩ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ) و…

هلی شات یا نمای هوایی از دو کلمه هلی (به معنای هلیکوپتر) و شات (به معنای تصویر برداری) تشکیل شده است هلی شات در زمینه فیلم برداری به نمایی می گویند که توسط دوربین متصل به هلیکوپتر ، دوربین هوایی یا هر وسیله پروازی دیگری از بالا گرفته می شود. بسته به نیاز کارگردان این تصاویر می توانند از ارتفاع کم به ارتفاع زیاد گرفته شوند و یا در ارتفاع ثابت تصاویر را ضبط کنند.

فتوگرامتری چیست ؟

تصویرسنجی یا فتوگرامتری دانشی است که با استفاده از آن می توان اطلاعات مربوط به زمین و محیط پیرامون آن را از طریق تصاویر ضبط شده توسط پهپاد ها استخراج کرد و سپس انحا را توسط ابزار مختلف تحلیل نمود. عموماً تصویرسنجی را به دو شاخه تصویرسنجی متریک (اندازه‌گیری‌های کمی)  و تصویرسنجی تفسیری (مطالعات کیفی تصویر دریافت شده)  تقسیم بندی می‌کنند.

با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین پهباد ها و کواد کوپتر ها معمولاً تصاویری از منطقه مورد نظر تهیه می شود و این عکس‌ها پس از طی مراحل مختلف و انجام پردازش‌های و محاسبات گوناگون تبدیل به نقشه‌هایی کاربردی می شوند.

منطقه پرواز ممنوع چیست؟

منطقه پرواز ممنوع (NFZ) ناحیه ای نظامی یا ویژه است که در آن هیچ نوع هواگردی از هلیکوپتر و هواپیما گرفته تا پهپاد ها اجازه پرواز ندارند معمولاً این ممنوعیت ها با اهداف نظامی انجام می‌شود تا از پرواز و اجرای عملیات توسط هواپیمای نظامی دولت های دیگر جلوگیری شود.

فلایت کنترل یا سیستم کنترل پرواز چیست؟

برای برقراری تعادل هر پهپاد یا ربات پرنده ای ما نیازمند یک سیستم مدیریتی قوی هستیم، فلایت کنترل ها تعادل و توازن را بین حرکت موتورها برقرار می کنند ، این مدیریت حرفه ای در واقع همان سیستم کنترل پرواز یا فلایت کنترل است که هسته مرکزی مولتی روتور را تشکیل می دهد. به فلایت کنترل اتوپایلوت نیز گفته می شود، اتوپایلوت ها عموماً از نظر تعداد محورهای آزادی که عموماً دو و یا سه محوره هستند تقسیم بندی می‌شوند و هر چه تعداد این محور ها بیشتر باشد پرنده پایدارتر، حرفه ای تر و مسلماً گران ‌تر خواهد بود.

تریم کردن چیست ؟

تریم به معنای متوازن و دقیق پرواز کردن است اگر تا به حال از دوربین‌های هوایی استفاده کرده باشید حتماً این اصطلاح را شنیده اید زمانی که شما در حال هدایت یک مولتی روتور هستید ممکن است در حین پرواز ، متوجه شوید که پهباد متمایل به راست ، چپ، جلو یا عقب است و تعادل کافی ندارد ، در این جا پرنده نیاز به تریم کردن دارد. در معنای ساده تر تریم به معنای حفظ تعادل و توازن هنگام پرواز می‌باشد.

کواد کوپتر فانتوم

فانتوم ، اسپارک ، مویک ، گو پرو ، اینیسپایر و … همگی کمپانی هایی هستند که  کواد کوپتر و مولتی روتور می سازند که هر کدام مشخصات و کارایی متفاوتی دارند، شما بر اساس نوع کاربرد و میزان هزینه ای که مایلید پرداخت کنید می توانید یکی از این برند ها را انتخاب کنید .