انتقاد کارگردان سینماخر از نحوه مدیریت سینما

پایگاه خبری نمانامه: شاهد احمدلو کارگردان سینما در خصوص انتظارات خود از دولت جدید در حوزه فرهنگ و هنر گفت: نگاه سلیقه‌ای برخی مدیران سینماگران را به سه دسته خودی، ناخودی و بیخودی تقسیم کرده است و این اتفاق بر ضد عدالت و انصاف و انسانیت است؛ بی‌تردید مهمترین خواسته ما برقراری عدالت در سینمای کشور است تا بتوانیم شاهد حضور همه سینماگران دغدغه‌مند به دور از رانتخواری، باندبازی، خودخواهی، نظرتنگی و گعده و دسته تشکیل دادن برخی مدیران باشیم.

 

 

کارگردان فیلم‌های سینمایی «چند میگیری گریه کنی؟»، «موش» و «سینماخر» همچنین گفت: چند موضوع مهم وجود دارد که سینما را به شدت دچار آسیب و تشتت کرده است و بی‌تردید رسیدگی به همین چند موضوع می‌تواند ریشه فساد و مشکلات در سینما را برای همیشه بخشکاند به شرط آنکه مدیران جدید مانند مدیران قبلی تنها حرف نزنند و شعار ندهند و دغدغه‌شان رفع بحران از سینما باشد.

این بازیگر سینما افزود: متأسفانه سال‌های متمادی است که ما غیر از شعارهای فریبنده و زیبا عمل دیگری از سوی مدیران و مسئولان سینمایی کشور ندیده و نشنیده‌ایم و همین باعث شده تا همواره با تغییر دولتها یا وزرای ارشاد و روسای سازمان سینمایی دغدغه‌های خود را در گفتگو با رسانه‌ها مطرح کنیم اما به هیچ سرانجامی نرسیم!

احمدلو سپس با تأکید بر اینکه ارزش و اعتبار گذاشتن به هنرمندان راستین باید در اولویت کارهای دولتمردان باشد اظهار داشت: رسیدگی به وضعیت فلاکت‌بار معیشت و معضلات و دردسرها و دست‌اندازهای دوران بیکاری دائمی برخی هنرمندان و بیکاری استثنایی که کرونا عامل آن شده از جمله مواردی است که دولتمردان باید دغدغه برطرف کردن آن‌ها را داشته باشند.

این سینماگر متذکر شد: متأسفانه بسیاری از هنرمندان به نام و مطرح سینمای کشور امروزه حتی یک مسکن ساده، بیمه معمولی و… ندارند و روزگار را به سختی هرچه تمام‌تر سپری می‌کنند و این اتفاق شایسته کسانی که سال‌های عمرشان را برای پیشرفت و اعتلای فرهنگ و هنر این مرز و بوم صرف کرده‌اند نیست.

کارگردان سریال‌های تلویزیونی «آقا و خانم سنگی» و «سه دنگ سه دنگ» خاطرنشان کرد: دولتمردان جدید باید با برقراری عدالت سهم هر هنرمندی را به اندازه هنرش بدهند تا آنها بتواند با ارائه هنرشان و در جایگاهی که هستند وظایف‌شان را در قبال کشور و جامعه به ثمر برسانند.

احمدلو در بخش دیگری از این گفتگو به قهر مخاطبان با سینما اشاره کرد و متذکر شد: مدتها است اغلب افراد جامعه با سینمای انحصاری و رانتی که برخی مدیران به وجود آورده‌اند قهر کرده و از آن دوری میکنند و بی‌تردید برای روشن نگاه داشتن چراغ‌های سالن‌های سینما بایستی تدبیری اندیشه کرد تا این قشر عظیم مجدداً با سالن‌های سینما آشتی کنند.

وی در پایان این گفتگو با انتقاد شدید از عملکرد غیرمنصفانه برخی نهادهای زیرمجموعه سازمان سینمایی مانند بنیاد سینمایی فارابی اظهار داشت: چرا بنیاد سینمایی فارابی تنها به برخی افراد خاص وام‌های چند میلیاردی می‌دهد تا فیلم‌هایی بسازند که مخاطبان اصلاً از آن فیلم‌ها استقبال نمی‌کنند؟ این روش و منش مردود است و باید برای همیشه ریشه چنین کارهایی در سینمای ما کنده شود تا شاید در این رهگذر بتوان کمی وضعیت هنرهفتم در کشور را بهبود بخشید.