درخواست الحاق قوانین منع خشونت جنسی به قرار‌داد‌های سینما ‌و تئاتر

انتشار آیین‌نامه پیشنهادی نمایندگان زنان سینماگر به خانه سینما

نمانامه: سه ماه بعد از بیانیه هشتصد زن سینماگر علیه خشونت و آزار جنسی در سینما، حالا هیات پنج نفره منتخب این جمع، آیین‌نامه پیشنهادی خود را به خانه سینما و خانه تئاتر جهت منع خشونت جنسی و جنسیتی علیه زنان در محیط کار منتشر کرد.
در ابتدای این آیین‌نامه ضرورت‌ها و پایه‌های حقوقی و اجتماعی آن شرح داده شده و وجود آن یک تلاش جدی و عملی برای کاهش این خشونت‌ها دانسته شده است.
در این آیین‌نامه انواع خشونت علیه زنان شامل خشونت فیزیکی، جنسی، کلامی، روانی و خشونت اقتصادی با جزئیات توضیح داده شده و ساز و کارهای حمایتی کمیته مستقل و سازو کار حمایتی قضایی برای حمایت از زنان آسیب‌ دیده طراحی شده.
کمیته پیشنهادی شامل دو عضو از سینما و تئاتر، دو حقوق‌دان، دو نماینده از روان‌شناسان و متخصصین خشونت جنسی و یک نماینده از جامعه شناسان فعال در حوزه‌ی زنان و همچنین سه عضو علی‌البدل است.
برای این کمیته وظایف مختلفی اعم از آگاهی‌رسانی، آموزش، تشکیل جلسات برای رسیدگی به شکایات، مشاوره پزشکی و روان‌کاوی آزاردیدگان، مشاوره حقوقی و .. در نظر گرفته شده.
این کمیته بعد از بررسی شکایت خشونت‌دیده و راستی‌آزمایی می‌تواند قرار خروج و ممنوعیت ورود خشونت‌گر به محل کار، ارائه گزارش به مرجع قضایی، درخواست فسخ قرارداد کاری خشونت‌گر و درخواست از نهادهای مربوطه برای تعلیق خشونت‌گر از کلیه فعالیت‌های شغلی را بر عهده بگیرد. همچنین در این آیین‌نامه، آیین رسیدگی به شکایت علیه خشونت با جزییات شرح داده شده و مجازات‌های خشونت‌گر از تذکر تا اخراج از صنف برشمرده شده.
اما مهم‌ترین بخش این آیین‌نامه، الحاق آن به کلیه قراردادهای کاری سینما، تئاتر و موسسات آموزشی سینما و تئاتر است اتفاقی که در صورت وقوع یک قدم مهم برای مقابله با آزار و خشونت در سینما خواهد بود.