اختتامیه دومین رویداد فیلم‌کوتاه‌ تصویر دهم

پایگاه خبری نمانامه: مجید مجیدی مدیر رویداد فیلم‌کوتاه تصویردهم بیان کرد: خوشحالم در این شرایطی که خواب فرهنگی مسئولین ما را در برگرفته است، این رویداد برگزار شده است. مسئولین ما فکر می‌کنند بعد از این همه سال با بخشنامه نویسی می‌توانند فرهنگ را درست کنند و هیچ تصور درستی از فرهنگ ندارند و تنها شعار می‌دهند.
آیین اختتامیه دومین رویداد فیلم‌کوتاه‌ تصویر دهم به دبیری محمد رهبر و مدیریت مجید مجیدی جمعه ۲۱ آبان‌ماه در سالن آسمان فرهنگستان هنر با حضور بهمن نامورمطلق ریاست فرهنگستان هنر، احمد مسجد جامعی، علیرضا تابش، علی آقا محمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمدعلی طالقانی رئیس اسبق فدارسیون کشتی، علی انسانی، بشیر حسینی و هنرمندانی چون سعید نجاتی، جلال فاطمی، مهوش وقاری و اجرای علی درستکار برگزار شد.
در ابتدای مراسم محمد رهبر دبیر دومین سوگواره فیلم‌کوتاه در سخنانی بیان کرد: با شیوع ویروس کرونا و آغاز عزاداری ماه محرم و صفر توصیه‌ به استفاده از امکانات و فضاهای مجازی و هنری برای پرداختن به سنت‌های حسینی شد. در این راستا موسسه خیریه راه ایمان که دفتر نمایندگی تهران آیت‌الله‌ سیستانی است با همراهی آقای مجید مجیدی اقدام به برگزاری رویداد تصویردهم نمود.

وی در ادامه گفت: امیدواریم از سال آینده بتوانیم این رویداد را جهانی برگزار کنیم. در دومین دوره این رویداد حدود ۲۹۰ فیلم از ۲۸ استان به دبیرخانه ارسال شد و هیئت انتخاب ۳۲ فیلم را برای ورود به بخش رقابتی انتخاب کردند. سپس این آثار در چهار شهر تهران، اصفهان، قم و مشهد به صورت حضوری و در پلتفرم هاشور به صورت مجازی به نمایش درآمدند و پنج اثر منتخب مردمی بر اساس بازخوردها و نظرات مردمی مشخص شدند. سپس اعضای هیئت داوران پس از بررسی آثار سه اثر برگزیده و یک اثر منتخب هیئت داوران را مشخص کردند.

در ادامه شیخ احمد اسدی نماینده عتبه حسینی(ع) به زبان عربی سخنرانی و به اهمیت پرداختن به شعائر عاشورایی و برگزاری این رویداد اشاره کرد.

سپس مجید مجیدی مدیر سوگواره تصویردهم‌ و رئیس هیئت داوران این رویداد اظهار کرد: خوشحالیم که دومین دوره این رویداد را برگزار می‌کنیم. ما شاهد خلا برگزاری رویدادهایی با مضامین و شعائر حسینی در سرزمینی که معتقدیم دارای فرهنگی غنی است، هستیم. من چند سالی که برای تحقیقات در هند بودم در ایام ماه محرم و صفر شاهد بودم چطور به ساحت امام حسین(ع) ادای احترام می‌شود.

او در ادامه بیان کرد: نام امام حسین(ع) ظرفیت بسیار بالایی دارد و خوشحالم در این شرایطی که خواب فرهنگی مسئولین ما را در برگرفته است، این رویداد برگزار شده است. مسئولین ما فکر می‌کنند بعد از این همه سال با بخشنامه نویسی می‌توانند فرهنگ را درست کنند و هیچ تصور درستی از فرهنگ ندارند و تنها شعار می‌دهند. افتخار می‌کنم که بچه‌های راه ایمان بدون هیچ چشم‌داشتی در این راه تلاش کردند و شور آنها ما را وا داشت که در این راه بیاییم‌.

مجیدی تاکید کرد: با توجه به ظرفیت نام مقدس امام حسین(ع) بنا است در سال‌های آینده این رویداد را به شیوه جهانی برگزار کنیم. تاکید داشتیم بودجه این جشنواره از هیچ جای دولتی تهیه نشود و خوشبختانه این اتفاق هم افتاد. در نظر داریم با حضور هنرمندانی که دغدغه این حوزه را دارند کارگاه‌هایی را تشکیل دهیم تا ثمره این سال‌ها که جوانان مستعدی هستند را پرورش دهیم.

سپس محمدتقی اختیاری مدیرعامل موسسه خیریه راه ایمان و نماینده عتبه حسینی در ایران بیان کرد: ما دو دغدغه هم زمان داریم. یک، حفظ استقلال و امنبت و تمامیت ارضی ایران و دو، حفظ سنت‌ها و توجه به آیین‌هایی که متاسفانه هر روز رنگ می‌بازد.

او در ادامه صحبت‌های خود بیان کرد: آیت‌الله سیستانی مرجعی است که بر خلاف آنچه رسانه‌ها می‌گویند، ایرانی است و دغدغه ایران دارد و هربار که توفیق حضور یافته‌ایم ما را توصیه به کار خیر در مناطق محروم کرده است. مرجعی که همواره و همیشه نگران روزهایی است که بر ما می‌رود و دعایش این است که امیدوارم ایران همیشه در امینت و مملکت شیعه بماند.

در ادامه برنامه مرشد میرزاعلی به نقالی امام حسن‌ عسکری‌(ع) پرداخت.

سپس پس از پخش تیزر فیلم‌های ارسالی، با حضور اعضای هیئت داوران مجید مجیدی، رضا میرکریمی و نیما جاویدی جوایز دومین دوره رویداد به برگزیدگان اهدا شد.

برگزیده اول: تندیس، لوح یادبود، پنج سکه بهار آزادی به فیلم کوتاه تال به کارگردانی علیرضا آخوندزاده تعلق گرفت.

برگزیده دوم: تندیس، لوح یادبود و چها سکه بهار آزادی به فیلم کوتاه جای خالی ساخته علی ملاقلی‌پور اهدا شد.

برگزیده سوم: تندیس، لوح یادبود و سه سکه بهار آزادی به فیلم کوتاه حاج‌روح‌الله به کارگردانی مهدی شهسواری اهدا شد.

و جایزه ویژه هیئت داوران به فیلم کوتاه داستان لیوان اثر محمدصالحی‌ تعلق گرفت‌.

در ادامه هدایای منتخبین مردمی این دوره با حضور هیئت انتخاب سوگواره حامد جوادزاده، محمدرضا مصباح، یاسین حجازی، محمدحسین پویانفر و جعفر الادیب‌ به برگزیدگان اهدا شد.

فیلم کوتاه شیفت ساخته بهرام لطفی ملاقاسم

فیلم کوتاه گریز به کارگردانی علیرضا اسماعیل نژاد

فیلم کوتاه تو حسین همه‌ای ساخته حسن پیروزمنش‌

فیلم کوتاه حاج‌روح‌الله به کارگردانی مهدی شهسواری

فیلم کوتاه باغ سیب ساخته حسین فیروزه

در پایان مراسم نیز پس از پخش سه فیلم‌کوتاه برگزیده این رویداد، برای دقایقی ارتباط مستقیمی ویژه رویداد تصویردهم با کربلای معلی برقرار شد.