آیا به راستی”خورشید”جشنواره ای مستقل است!

جبارآذین

این روزها یک مراسم سینمایی باعنوان جشنواره فیلم مستقل خورشید، درحال برگزاری هفتمین دوره خود است. گرچه نفس برگزاری جشن و گردهمایی اهالی سینما، خوب است، ولی ب دنیست بدانیم که در دوران بحران های فراگیر سینما و کاسب شدن و کجروی های نامدیران سینما و چپاول اموال ملی و مردم درپوشش برگزاری انواع جشنپاره های نمایشی و تولید فیلم های متوسط و ضعیف به عنوان آثار فاخر و سلطه و یکه تازی های مافیا، پولشویان و ابتذال گراها در سینمای بیمارکشور، وجودوعملکردواهداف جشنواره ای باادعای استقلال، چگونه مراسمی است وحامیان مالی وسیاستگذاران و مجریان آن کیانند وبرگزاری آن درمسیراجرایی کدامین اهداف صورت می گیرد و اساساوجودآن به بهبودحال سینماکمک می کندیاعازم مقصدی دیگراست!

مهدی یار احمدی، مستندساز کشور، بنیانگذارودبیرخورشید است و در دوره های مختلف برگزاری آن، جمعی از دوستان مستند و تجربی سازاو و دیگرسینماگران ، یاراحمدی را درسیاستگذاری واجرای خورشید یاری کرده اند. هدف اصلی خورشید، حمایت از سینمای مستقل تجربه گرا و مبتنی براندیشه ورزی عنوان شده و اینکه، سعی دارد بین المللی هم باشد. نخستین پرسش اینکه باتوجه به برگزاری دهها جشنواره و جشنپاره که اغلب بودجه بر باد ده، غیراستانداردوغیرکاربردی اند،ضرورت برگزاری خورشیدکه هزینه میلیاردی دارد، چیست و چه مزیتی نسبت به دیگران دارد؟

آیا کم توجهی یا بی توجهی به آثار مستند و تجربی و سازندگان چنین آثار و بی اعتباری مرکزی با این عنوان! انگیزه پیدایش خورشید بوده است. اگر پاسخ مثبت باشد باید مشخص شود، پس از هفت دوره برگزاری، خورشید چه دستاوردی دراین زمینه داشته است. مناسب خواهد بودکه عوامل خورشید، مصداق این دستاوردها را به صورت واقعی وعینی رسانه ای کنند. گفته می شود خورشید مستقل است، این ادعاا زچه زاویه ای است ؟ مالی،سیاسی، هنری، فکری، تکنیکی، یا…

دبیرآن عنوان کرده، خورشید، دولتی نیست، اگر دولتی نیست، به قاعده باید ارگانی، خصوصی و یا ملی باشد. مناسبات خورشید، نشان می دهد که در چارچوب فعالیت های مرسوم ارگانی نیست. اگر خصوصی است، باید افراد و جریان های مالی، سیاسی یا سینمایی پشتیبان آن، شفاف سازی شوند. به علاوه مشارکت وزارت راه و شهرداری در برگزاری آن، ادعای استقلال و دولتی نبودن خورشید را تاریک می کند؟

واقعیت ها نشان می دهد که خورشید هم یک مراسم تجربی است که می خواهد متفاوت و تاثیرگذار و ملی باشد. بنابراین باید متفاوت و تاثیرگذار و ملی بودن آن را دید و نشان داد. آیا خورشیدی ها چنین کرده و می کنند؟

به نظرمی رسد، اگربه راستی همان گونه که دبیرخورشید مدعی شده، جشنواره اش می خواهد، نمایشگر چهره سینمای ایران در جهان باشد. باید با شفاف سازی منابع مالی وعملکرد و اهداف خورشید، واقعیت وجود، جایگاه و نقش آن در پیکره سینمای کشور و دستاوردهای عینی و میزان استقلال آن را به نمایش گذارد.