آموزش کارگاه ویدیویی دانشکده هنر

به قلم: استاد حسن نامور (کارشناس و مدرس سینما)

سرفصل دروس : طرز کار منوهای دوربین ویدیویی -انواع سیگنال های ویدیویی و سیستم های ارت و سیستم های رنگی و کالیبراسیون -تجهیزات مختلف ویدیویی و صوتی-امکانات میز میکس یا میز میکسر تصویر و صوتی چه خطی و چه غیر خطی-طرز کار استودیو های پخش، ضبط و صوت تصویر تلویزیونی شامل اتاق صدا،نودال و……

نمای کلی یک استودیو:

یک استودیو تلویزیونی مکانی است که در ان برای تهیه برنامه های مختلف با به کار بستن اقداماتی در ضمینه های صدا، نور و تصویر و ایزوله کردن نسبت به محیط خارجی انجام میپذیرد

می بایست کف استودیو بسیار صیقلی بدون هیچ گونه پستی و بلندی ،محکم،با استقامت زیاد در برابر ضربات باشد. معمولا کف استودیو باید کدر باشد تا رفله یا انعکاس نور ندهد.

جنس استودیو باید از اپوکسی باشد و در بعضی موارد از پلی یورتان هم استفاده می شود.

نکته: در استودیو ها باید کف از دیوار تیره تر و دیوار از سقف تیره تر باشد.دیوار های استودیو باید به نحوی باشند که انها را از فضای خارجی ایزوله نماید.

دیوار استودیو => 1-لایه ی اول ایزولاتورها => 2- لایه ی دوم فوم ها یا ابرهای تخم مرغی شکل برای فرکانس های پایین و میانه => 3- لایه سوم اکوستیک های فرکانس بالا که به صورت حفره های کوچک بروی لایه های چوب پنبه => 4- لایه ی چهارم سیکلوها(پرده های استودیو) که به سه دسته یا رنگ تقسیم می شود:سفید-سیاه-ابی یا سبز

نکته: در سقف استودیوها یک مسیری برای عوامل فنی قرار داده می شود که بتوانند جهت تعمیرات و تغییرات لازم استفاده نمایند به همین منظور می بایست نور روشنایی حداقلی برای انها فراهم کرد تا بتوانند در استودیو های غیر مکانیزه بلندی و کوتاهی ارتفاع پروژکتور و جهت روشنای انها را تغییر دهند . لازم به ذکر است به منظور تهویه ی استودیوها از کف استودیوها هوای استودیو مکش می شود و از طریق دمنده ای سقفی هوای پاک به استودیو تزریق یا دمیده می شود.

نور در استودیو:

به طور کلی نور های استودیو را میتوان به دو دسته ی نور های متمرکز یا اسپات و نور های نرم یا سافت تقسیم نمود.

در نور های اسپات سعی بر ان است یک سوژه یا یک منطقه به صورت خاص مورد توجه قرار گیرد اما در نورهای سافت هدف ان است که سایه ها پوشیده شود و یک نور منطقه ای نرم داشته باشیم

دسته بندی دیگری که در ضمینه نور خواهیم داشت ان است که نور ها به نور گرم و نور سرد تقسیم می شود .در نور گرم که معمولا به صورت افتابی می باشد انرژی گرمایشی زیادی را خواهیم داشت لذا می بایست برای جلوگیری ازدمای استودیو حتما چاره ای بی اندیشیم اما در خصوص نور سرد که معمولا به صورت مهتابی می باشد انرژی گرمایی کمی خواهیم داشت.

دقت شود برای اینکه حالت طبیعی یک صحنه حفظ شود در پاره ای از موارد به ترکیب این دو اقدام خواهیم کرد.

مشخصه های نوربه طور کلی به سه بخش زیر تقسیم میشود:

۱- کیفیت که همان سختی و نرمی نور مورد نظر می باشد

۲- درجه حرارت که بر اساس کلوین سنجیده می شود

۳- شدت نور

توضیح در مورد کیفیت: نور سخت نوری است که به صورت مستقیم و نقطه ای به یک منبع و یا موضوع تابیده می شود و در زمره ی نور های اسپات می باشد

نور نرم که به ان دیفیوزر نیز می گویند باعث می شود جزییات را مخفی کنیم و یک پوشش به سوژه بدهیم به صورتی که تصاویر تخت و بدون جزییات نمایان شود

انواع رفلکتور ها و سافت لایت ها و اسپان گلس می تواند در کیفیت نور موثر باشد

توضیح در خصوص درجه حرارت: در نورپردازی دستگاهی به نام کلوین متر وجود دارد که میتوانیم بر اساس ان میزان نور وارده بر دوربین را محاسبه و دیافراگم را تنظیم کنیم.

شدت نور: بر اساس لوکس یا فوت کندل محاسبه می شود که برای درک بهتر به ارقام زیر توجه بفرمایید:

نور خورشید بین  ۳۲۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰ لوکس می باشد. در داخل استودیو شدت نور مناسب بین ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ لوکس است.(نور یک مهتابی برابر با یک لوکس می باشد).

شدت مساوی یا برابر است با توان(انرژی بر واحد زمان ) بر واحد سطح

انواع تکنیک های نورپردازی

نور اصلی یا کیل لایت: در حقیقت روشن کننده و نمایانگر سوژه ی اصلی می باشد.این نور اصلی ایجاد سایه می کند که می بایست به طریقی ان سایه را از بین ببریم

فیل لایت: درحقیقت با زاویه ی ۹۰ درجه نسبت به کیل لایت به سوژه تابیده می شود تا سایه ها را از بین ببریم

نور بک لایت: برای اینکه بتوانیم سوژه را از ضمینه جدا سازی کنیم استفاده می شود

نور بک گراند لایت:  برای نشان داد ن ضمینه ی پشت سر سوژه و ایجاد عمق می باشد به همین منظور نوع صحنه و نورپردازی می تواند عمق حاصل از یک ماجرا یا سکانس را در ضمینه ایجاد نماید. برای اینکه بخواهیم عمق زیادی را ایجاد نماییم سعی می کنیم نوری کوچک در فضای تاریک داشته باشیم.

انواع نورپردازی

در این بخش سعی داریم با بیان برخی از نورپردازی های عکاسی از انها برای الگو گرفتن از صحنه های ویدیویی استفاده نماییم

اسپیلایت: به دو قسمت نور را تقسیم می کند ، به نحوی که قسمت های سایه و روشن کاملا مساوی تقسیم می شوند.از این نورپردازی برای پرتره های دراماتیک استفاده می کنند.این نوع نورپردازی برای صورت اقایان بهتر جواب می دهد

نورپردازی لوپ: در این نوع از نورپردازی سایه ی بینی روی گونه می افتد.به همین منظور منبع نوری کمی بالاتر از سر قرار می گیرد و در زاویه ی ۳۰ تا ۴۰ درجه تابیده می شود

 نورپردازی رامبراندی: نقاش قرن شانزدهم اهل کشور هلند به نام رامبراند مثلثی را بر گونه ها شکل داد .در این روش بر خلاف لوپ باید سوژه نسبت به منبع نور در جهت مخالف کمی بچرخد .در این حالت سایه ی گونه ها محو می شود سایه ی بینی بزرگتر می شود و نور بالای سر باید زیاد تر می باشد.

نورپردازی پروانه ای: به علت اینکه یک سایه ی کوچک و پروانه ای شکل زیر بینی شکل میگیرد به ان نورپردازی پروانه ای می گویند .در این حالت نور رو به  روی چهره در ارتفاعی نسبتا بالا نسبت به سر سوژه قرار می گیرد.برای صورت های استخوانی و کشیده بسیار خوب جواب می دهد.اما برای صورت های گرد نورپردازی لوپ بهتر جواب می دهد.

نورپردازی متقارن: معمولا دو منبع نور با زاویه و فاصله ی یکسان در دو طرف سوژه قرار می گیرند این نور ها بسیار ملایم و نرم است تا سایه ها محو گردد

نکته: بک لایت و هد لایت را می توان در تمام روش ها به کار گرفت تا مو ها و شانه های سوژه روشن شود

(نور کوتاه یا شورت لایت): نیمه ی تاریک تر صورت کمی به سمت دوربین می چرخد تا صورت باریک تر شود

(نور پهن یا بورد لایت): برای افرادی که صورت لاغری دارند استفاده می شود تا صورت گرد تری را در عکس داشته باشند

اسپید لایت: نور روی خود دوربین است با همه ی مزایایی که دارد برای گرفتن صحنه های انی به علت زمان شارژ کند عمل می کند

انواع پورت ها

          آر اِف : این پورت از ساده ترین و پرکار ترین پورت های تصویری می باشد.به منظور اتصال به انتن از این پورت استفاده می کنیم.به طور عمده برای تصاویر انالوگ استفاده می شود اما می توانید تصاویر دیجیتال را نیز از طریق ست تاپ باکس نیز داشته باشید که در این حالت کیفیت بهتری راخواهید داشت.

آر سی اِی: یکی از متداول ترین پورت های ویدیو می باشد که به صورت مصارف خانگی کاربرد زیادی دارد . این پورت از سه سیم رنگی زرد، قرمز و سفید تشکیل شده است که رنگ زرد برای ویدیو و قرمز و سفید برای صدا می باشد

 کامپوزیت: این پورت برای دریافت سیگنال صوتی استودیو و سیگنال تصویر استاندارد(اِس دی) استفاده می شود برای این منظور جک های شبیه هدفون ۳/۵ میلی متری(آر سی اِی) این کار را انجام می دهد. دقت داشته باشید در این حالت کیفیت تصویر و صدا مطلوبیت بالایی ندارد، زیرا مشخصه های تصویر یعنی لومینانس و کرومینانس با یکدیگر مخلوط شدند.

لومینانس: روشنایی موجود در طیف رنگ ها را میگوییم بر این اساس یک رنگ می تواند با روشنایی های مختلف تا میلیون ها رنگ معرفی شود

کرومینانس: طیف رنگ ها است به طور کلی ما هفت رنگ اصلی داریم که با لومینانس های مختلف می توانند تبدیل به رنگ های متعددی  شوند

پورت کامپوننت: در پورت کامپوننت کیفیت بسیار بالا تر از کامپوزیت می باشد در این حالت دو کابل برای صدای راست و چپ و سه کابل قرمز، ابی و سبز برای ویدیو استفاده می شود . در حقیقت کیفیت کامپوننت تا حدود اِچ دی نیز می باشد

کابل وی جی اِی یا دی ساب: به طور عمده کاربرد این پورت برای اتصال کامپیوتر ها ، مانیتور ها و پروژکتور ها می باشد .این پورت دارای ۱۵ پین می باشد که می تواند علاوه بر مشخصات ذکر شده در پورت های کامپوننت مشخصات بیشتری را ارسال نماید. از نظر کیفیت بهترین پورت نسبت به پورت های قبلی است

نکته: در پورت های انالوگ(آراِف- کامپوزیت-کامپوننت-وی جی اِی)  آر اِف پایین ترین و وی جی اِی بالاترین کیفیت را دارد

پورت دی وی آی(مخفف دیجیتال ویژوال اینترفیس و به معنی رابط تصویری دیجیتال): این پورت چندین نگارش یا مدل  دارد که بر اساس نوع چینش پین ها نامگذاری شده اند.مثلا: دی وی آی-آی و دی وی آی-اِی.از این پورت برای سیگنال های انالوگ و دیجیتال استفاده می شود .از نظر کیفیت بسیار بالا است.نوع مینی یا کوچک ان برای ابزار های کوچک مثل نوت بوک استفاده می شود و نوع میکرو ان که از مینی هم کوچک تر است برای نوت بوک های اپل استفاده می شود.نوع دیگر ان برای پروژکتور و کارتهای گرافیکی استفاده می شود.با همه ی این مزایا به علت اینکه فقط تصویر را ما ارسال می کنیم در ضمینه ی صدا کمکی به ما نمیکند

پورت اِچ دی اِم آی(رابط چند رسانه ای وضوح بالا): این پورت علاوه بر مشخصات بسیار خوب دی وی آی می تواند صدا های با کیفیتی همچون ساراند،دالبی و دی تی اِس را نیز انتقال دهد. اولین مدل یا نگارش ان ۱/۳ و نگارش بعدی ان ۱/۴ بود که در این مدل شما می توانید با پهنای باند بسیار بالا ویدیو های سه بعدی را به راحتی مشاهده کنید

کابل نوری(اِس/ پی دی آی اِف): معمولا برای سیستم های بازی بسیار کاربرد دارند.سیستم های اپل از این کابل بسیار استفاده می کنند ارسال تصاویر و صدا با پالس های نوری می باشد.      

ای ان جی: کلیه دوربین هایی که در استودیو از انها استفاده می شود به نام ای اِف پی نامیده می شوند و تمامی دوربین هایی که در سیستم پورتابل و خبری استفاده می شوند ای اِن جی نامیده می شوند

تفاوت پورت یو اس بی در چیست؟

این پورت به صورت یو اس بی ۳ یکی از پورت های بسیار پرکاربرد در دستگاه های امروزی است.خود این پورت به سه دسته تقسیم می شود: نوع اِی مستطیل شکل و نوع  بی مربع شکل (برای چاپگر ها ) و نوع سی که برای نوت بوک ها از ان استفاده می شود تفاوت فاحش در سرعت انتقال اطلاعات در هر کدام از این خانواده ی (یو اس بی)می تواند برای استفاده بهینه در سیستم ها در نظر گرفته شود

اخرین شکل یو اس بی که به نوع سی معروف است جدید ترین نسل این پورت می باشد که از ۲۰۱۵ به بازار عرضه شده است سرعت انتقال بالای ۱۰ گیگابایت بر ثانیه از مشخصات این پورت می باشد

تجهیزات صدای موجود در یک استودیو تلویزیونی: ۱- میکسر صدا ۲- میکروفون ها که به عنوان منابع لو لول میگویند.۳- دستگاه ضبط صدا به عنوان  منابع های لول ۴- دستگاه دیسک پلیر ۵- دستگاه افکتور صدا ۶- بلندگو های مونیتورینگ صدا که الزاما می بای                                                               ست پسیو باشد ۷- راک و قسمت های ارتباطات صدا۸- سیستک تاک بک جهت ارتباط صدا بردار با عوامل صحنه وکارگردان ۹- دستگاه تلفن هایبرید جهت کنترل سطح صدا در تماس های تلفنی خارج از استودیو با داخل استودیو

نرم افزار های مختلف در صدا:

کول ادیت: یکی از قوی ترین و معروف ترین شبیه ساز استودیوهای حرفه ای صدا می باشد که می تواند علاوه برویرایش صدا تولید مولتی تراک را نیز انجام دهد

ساند فوژ: این برنامه برای کامپیوتر های پی سی و استفاده در ویرایش فایل های صوتی به صورت وِیو(نوعی فورمت)این نرم افزار حجم زیادی از فضای کامپیوتر را اشغال میکند

پرو تولز: نام یک نرم افزار و سخت افزار است که به صورت یکپارچه می تواند میکس و مسترینگ را انجام دهد و فورمت ام آی دی آی که به ان می دی هم می گویند را به صورت پایه در خود استفاده می کند

در موسیقی می توانیم نرم افزارهای زیر را استفاده کنیم:

۱-کیک والک که الان با تغییر نام کمپانی به نام پرو ادیو معروف است.می توانیم تمامی نت ها را به صورت متوالی از سیستم هاب مختلف به صورت تراک چینش کرده و پردازش بر روی انها انجام دهیم. در این نرم افزار فایل های ویو را می توانیم به ترک های موسیقی اضافه و پردازش نماییم

کیو بیس: یکی از معروف ترین نرم افزار هایی که در ایران استفاده می شود این نرم افزار می باشد که از نظر توانایی شبیه پرو ادیو می باشد و دارای ابزار ویرایش صدای دیجیتال می باشد اکثر استودیو های موسیقی در ایران از کیو بیس استفاده می کنند

کانال ها و رسانه های ارتباطی

به دوبخش تقسیم می شوند: ۱-انتقال از طریق کابل۲-انتقال از طریق امواج مغناطیسی

۱-انتقال از طریق کابل: انتقال از طریق سیم های جفتی پیچیده شده-کابل کواکسیال-فیبر نوری

۲-انتقال از طریق امواج مغناطیسی: مایکرویو-امواج فروسرخ-رادیو سلولی-رادیو

سیم های جفتی پیچیده شده

 مزایا:این سیم ها که بیشتر در مخابرات(تلفن) از انها استفاده می شود عبارت است از: ارزان بودن- در دسترس بودن- فاقد مزاحت جهت پیچش و خمش

معایب: پهنای باند خیلی کمی دارند-ایجاد تداخل فرکانسی،یعنی می تواند چند خط بر روی یک خط بی افتد و دچار اشکال شود-امنیت کم،این کابل ها بسیار راحت می توانند مورد شنود قرار می گیرد

کابل کواکسیال: این کابل از سیم های مسی روکش دار که برای انتقال سیگنال های تلویزیونی استفاده می شود کاربرد دارد این کابل از چند بخش تشکیل شده است :۱-هسته ی مرکزی مسی۲-غلاف پلاستیکی۳-شیلد یا محافظ نویز۴- روکش لاستیکی

مزایا: پهنای باند بیشتر از سیم های جفتی-حساسیت کمتر به تداخل الکترومغناطیسی

معایب:نسبتا گران و انعطاف ناپذیر-امنیت کم و متوسط-استفاده سخت برای اینکه بتوان از کابل کواکسیال درضمینه های مختلف استفاده نماییم نیاز به تدابیری دارد که استفاده از ان را مشکل می نماید

کابل فیبر نوری: فیبر نوری از هزاران رشته ی بسیار ظریف الیاف شیشه که احاطه شده در یک روکش است تشکیل شده .اطلاعات به وسیله ی پالس های نوری که توسط لیزر تولید میشود منتقل می شود. میزان یا نرخ انتقال داده ها ۶ ترلیون بیت بر ثانیه است

مزایا:پهنای باند بسیاربالا دارد-نسبتا ارزان-امنیت بالا-اندازه و وزن بسیار پایین-فراوان بودن مواد اولیه- مصون بودن در مقابل عوامل جوی،رطوبت و اتش

معایب: به راحتی شکسته می شود و به سختی می توان دو فیبر را به هم متصل کرد

اَتینِیشِن: هم در سیگنال دیجیتال هم در سیگنال انالوگ در فیبر نوری مشکلی داریم و ان این است که سیگنال را باید ابتدا به سیگنال نوری تبدیل کنیم و سپس با اتنیتور(تضعیف کننده) به سیگنال الکتریکی تبدیال نماییم

مایکرویو: کانال ارتباطی که از برج ها به منظور ارسال سیگنال بی سیم استفاده می شود می تواند یکی از مهمترین راهکارهای ارتباط با حجم بالا را داشته باشد . این ارتباط به صورت دید مستقیم و نقطه به نقطه است چرا که باید امواج الکترو مغناطیس در فرکانس های بالای ۱۰۰ مگاهرتز به صورت مستقیم حرکنت کند

در هر کشوری ارتباط رادیویی تابع مقررات است اما ارسال سیگنال در باند های یو اِچ اِف و اِس اِچ اِف ازاد است

مزایا: پهنای باند بسیاربالا تر از کابل(۱۰ برابر) -نسبتا ارزان

معایب: نیاز به ارتباط خط مستقیم و بدون مانع دارد-تداخل های محیطی بر روی ان تاثیر دارد

کانال ماهواره: به منظور ارتباط های نقطه به نقطه و یا پوشش منطقه ای از این روش استفاده می کنیم.ماهواره ها می توانند در مدارهای مختلف قرار گیرند که هر کدام وظیفه ی پوشش دادن و ارسال سیگنال های خاصی می باشد. سه دسته ی عمده ی ماهواره ها به نام های  ژِئو، لِئو و مِئو می باشد.

مزایا: پهنای باند بسیار گسترده-پوشش منطقه ای بسیار گسترده که می تواند برای همه ی نقاط دور افتاده نیز تسهیلات در اختیار بگذارد

معایب: تاخیر انتشار زیرا برای رفت و برگشت سیگنال زمان باید مصرف شود-نیازمند رمزگذاری در جهت امنیت سیگنال

ژِئو: این ماهواره نسبت به نقطه ای از زمین ساکن می باشد و معمولا برای ارسال تصاویر و یا امواج مخابراتی استفاده می شود .تاخیر انتشار در این ماهواره ها ۲۵ ثانیه می باشد هزینه ی ساخت و ارسال خیلی زیاد است طول عمر ماهواره بیش از ۱۵ سال است.مدارش در ۲۲۳۰۰ مایل از زمین قرار دارد

مئو: این مداربرای ماهواره هایی است که می تواند برای ارسال و دریافت رادیو تلویزیون و مخابرات برای کشورهای منطقه ای استفاده شود.نسبت به زمین حرکت نسبی دارند .توانشان متوسط است .تاخیر انتشارشان قابل چشم پوشی است عمرشان هم کمتر از ۱۲ سال است در مدار ۶۴۳۴ مایل از زمین است

لئو: در مدار ۴۰۰ الی ۷۰۰ مایلی بالای زمین است حرکتش بسیار سریع تر است نسبت به حرکت نسبی کره ی زمین . تاخیر تقریبا ندارد،فرستنده هایش کم توان یا کم وات است هزینه هایش هم برای ارسال و دریافت و در مدار قرار گرفتن بسیار کم است

جی پی اِس(سامانه ی مکان یاب جهانی): یک سیستم بی سیم است که می تواند در هر لحظه موقعیت اجسام و افراد را در کره زمین تشخیص دهد در ابتدا با ۲۴ ماهواره نوانستند در سه بعد اندازه گیری و رصد را انجام دهند و با دقت ۱۰ فوت مکان جسم را تشخیص دهند هم اکنون این دقت بسیار بالا رفته و تعداد ماهواره ها نیز افزایش یافته به طوری که هم اکنون می توانند با دقت بالا مبادلات تجاری را نیز تحت پوشش خود قرار دهند

رادیو: کانال ارتباطی که از فرکانس های امواج رادیویی بهره می برد تا بتواند داده ها را به صوئرت مستقیم بین فرستنده و گیرنده ارسال نماید. پهنای باند رادیو بین ۱۰ کیلو هرتز تا ۱۰ مگا هرتز می باشد

مزایا: پهنای باند زیاد، عدم نیاز به سیم کشی،امکان عبور سیگنال از دیوار و موانع،ارزان و اسان بودن

معایب: کمبود بورد ان چون بین ۳۰ تا ۴۰ مایل است،ایجاد مسائل تداخل الکتریکی،امکان تداخل و جایگذاری توسط افراد سود جو

رادیو ماهواره ای(رادیو دیجیتال): شکلی از انتقال رادیویی است که به صورت بی وقفه و با کیفیت بسیار بالا صورت می گیرد این رادیو کیفیت صدایی در حد سی دی را به شما ارائه می کند. با این کار می توانیم مشکل بورد کم رادیو را کم کنیم. دو ماهواره اصلی جهت بخش رادیو ماهواره ای عبارت اند از ایکس ام ستلایت که در مدار ژِئو قرار دارد و سیروس یا همان سایروس ستلایت که در مدار مِئو قرار دارد.ما اطلاعات مان از همین سایروس ستلایت به دست می اوریم

رادیو سلولی: استفاده از انتقال رادیویی بین سلول ها در مناطق خدماتی جغرافیایی توسط یک مرکزسوئیچینگ تلفن را می گویند.این شبکه مخابراتی به صورت بی سیم ارتباط بین سلول ها را برقرار می کند. هر سلول دارای یک گیرنده و فرستنده می باشد. می تواند پوشش جغرافیایی گسترده ای را داشته باشد

مزایا: پهنای باند کم و متوسط-امکان عبور سیگنال از اکثر موانع

معایب: نیازمند به ساخت برج و انتن -در معرض جاسوسی قرار گرفتن 

نسل جدید تلفن های سلولی دیجیتال: این تلفن ها مشابه نوع انالوگ است اما می توانند به صورت بسیار گسترده تر ا ز انها و با کیفیت مطلوب تری کار کنند در این حالت کلیه اطلاعات به صورت ۰ و ۱ انتقال داده می شود و حجم سیگنال اشغالی در شبکه توسط هر گوشی ۱/۱ سامانه ی انالوگ است. ۳ نوع روش معمول جهت انتقال اطلاعات توسط شبکه های تلفن سلولی(موبایلی):۱- اف دی ام اِی(دسترسی چندگانه به صورت تقسیم فرکانسی): هر تماس بر روی یک فرکانس مجزا قرار می گیرد.۲- تی دی ام ای(دسترسی چندگانه تقسیم زمانی): هر تماس را به بخشی از یک زمان روی یک فرکانس واگذار می کنند.۳-سی دی ام ای(دسترسی چندگانه تقسیم کدی): به هر تماس یک کد منحصر اختصاص داده می شود و به کل طیف پخش می کند.

تی دی اِم اِی: در این روش که دسترسی چندگانه ی تقسیم زمانی معنا می شود از یک پهنای باند نازک (۳۰کیلو هرتز) و به طول ۶/۷ میلی ثانیه جهت تقسیم زمان به سه بخش استفاده می شود هر مکالمه ۱/۳ حجم زمانی معمول را در این حالت اشغال می نماید لذا باعث می شود تعداد کانال های هر سلول افزایش پیدا کند این سامانه در باند های۹۰۰ و ۱۸۰۰ مگا هرتز در اروپا و اسیا و نیز ۱۹۰۰ مگا هرتز در امریکا مورد استفاده قرار می گیرد. باند جی اِس اِم در همین ۱۹۰۰ مگا هرتز است که با هیچ جای دنیا سازگار نیست

سی دی اِم اِی: یک تفاوت کلی با سامانه ی تی دی ام ای دارد و ان این است که پس از تبدیل سیگنال ها به دیجیتال و انتشار انها در روی پهنای باند به هر تماس و سیگنال یک کد منحصر به فرد اختصاص می دهد در این حالت بازده ی ۸  الی ۱۰ برابر سامانه ی انالوگ را خواهیم داشت

مؤلفه های اصلی سیستم ارتباطی

۱-سخت افزار: همه ی انواع رایانه ها و پردازنده ها در این بخش قرار می گیرند.۲- رسانه های ارتباطی:رسانه ی فیزیکی که از طریق ان سیگنال ها منتقل می شوند مثل فیبر نوری، ماهواره، کابل و….۳- شبکه های ارتباط: پیوند بین ابزار های ارتباطی و رایانه ها مثل دیش ماهواره، انتن ۴- نرم افزار ارتباطات: این نرم افزار شامل نرم افزار کنترل کننده و فرایند سیستم انتقال است مثل واتس اپ ،تلگرام،اسکایپ و… ۵- ارائه کننده ی ارتباطات داده ای(پرو وایدر): بنگاه های ارائه کننده ی خدمات ارتباطی که با بستر سازی مناسب اپلیکیشن ها و برنامه های کاربدی را از طریق سیستم خود ارائه می کنند مثل ایرانسل،همراه اول و…۶- پروتکل های ارتباطی: قوانین و دستور العمل های مشخص و مصوب برای انتقال اطلاعات بر روی سیستم های ارتباطی را می گویند. ۷- کاربرد های ارتباط: پست الکترونیکی یا ایمیل،پست تصویری،کنفرانس از راه دور، کنفرانس ویدیویی و….

نکته: مدولاسیون یک سیگنال  یعنی انکه بتوانیم سیگنال کریر(حمال) را بر اطراف (بالا یا پایین) سیگنال اصلی اضافه نماییم تا بتوانیم ضمن محافظت از سیگنال انتقال ان را در فضای انالوگ داشته باشیم.

سی سی دی: اخیرا به جای کاربرد لامپ های تصویر ای سی ها و یا قطعه های ذخیره ساز اطلاعاتی که شامل مقدار زیادی سلول های نیمه هادی اکسید فلزی است استفاده می شود این مجموعه سلول ها بر روی یک قطعه ی شیشه ای از جنس سیلیکومن تشکیل شده است

هر سلول می تواند مقدار اندکی شارژ الکتریکی ذخیره نماید که معادل با یک واحد اطلاعات است و می تواند به وسیله ی خطوط اتصالی به بخش های دیگر ای سی منتقل شود

در سی سی دی دو صفحه وجود دارد که به ترتیب یکی خالی شده و دیگری پر می شود و این عمل تناوبا انجام می پذیرد

در دوربین های ارزان قیمت برای هر سه رنگ قرمز ابی و سبز تنها یک سی سی دی در نظر گرفته شده است اما برای دوربین های حرفه ای به ازای هر رنگ یک سی سی دی در نظر گرفته شده است

ویژگی های سی سی دی: عدم نیاز به نور شدید به هنگام تصویربرداری- عدم ایجاد حرارت(دوربین های لامپیپس از کار گرم می شدند)- حساسیت بالا – طول عمر زیاد-هزینه ی ساخت ارزان-عدم لختی یا پسماند تصویر- حجم کم

فرق دوربین های کامپوننت و کامپوزیت: دردوربین های کامپوزیت پس از انکه سه رنگ اصلی ار جی بی(قرمز-سبز-ابی) تجزیه شد داخل یک انکودر می شود که از این انکودر سه خروجی لومینانس و تفاضلی(مکمل) رنگ های قرمز و ابی خارج می شود.این مکمل ها در یک مدولاسیون رنگ قرار میگیرند و سپس از داخل ان رنگ نهایی ایجاد می شود

ای ان جی(الکترونیک نیوز گدرینگ): در ای ان جی ها ضبط به صورت یکپارچه و برای برنامه های خبری و پورتابل استفاده می شود . معمولا سبک وزن و دارای حافظه ی داخلی می باشند

ای اف پی(الکترونیک فیلد پروگرام): معمولا در استودیو ها و واحد سیار ها استفاده می شوند، بسیار حجیم می باشند و خروجی انها در محل دیگری ضبط می شود

اجزای حرکتی دوربین:۱-هد یا کلگی که وظیفه ی پن وتیلت را انجام می دهد.۲-سیستم تلسکوپی و پدستال که ارتفاع دوربین را از کف تعیین می کند

به طور کلی پایه دوربین باید وزن دوربین راتحمل کرده و ثبات لازم رابرای ان ایجاد نماید تا در زمان حرکت ددوربین از لرزش های ایجاد شده جلوگیری کند.

۳- پایه های دوربین(بِیس) چرخ های دوربین یکی از مهم ترین بخش های ان می باشد که می تواند سهولت حرکت دوربین را فراهم کند

انواع کفپوش: ۱-پلی یورتان ۲-ورزشی۳-تارتان۴-صنعتی۵-معمولی

مزایای روکش صنعتی اپوکسی: ۱- افزایش مقاومت بتن در برابرفرسایش،تخریب و اکثر مواد شیمیایی ۲- روکش اپوکسی جذب اب ندارد و از نفوذ روغن و اب و مایعات به بتن جلوگیری می کند ۳- روکش اپوکسی سبک و کم حجم بوده و از هر گونه گرد و قبار جلوگیری می کند ۴- روکش اپوکسی یکپارچه است و در رنگ های متنوع تولید می شود ۵- با ۴ میلی مترروکش اپوکسی می توانیم مقاومت فشاری بتن را تا ۱۱۰۰ کیلو گرم بر سانتی متر مربع افزایش می دهد ۶- حداقل عمر مفید ان ۲۰ سال است