گفت و گو با تورج منصوری رییس انجمن فیلمبرداران

پایگاه خبری نمانامه: تورج منصوری معتقد است که در شرایط فعلی مهمترین اولویت در سینما این است که متفکران این حوزه با آثارشان به دنیا هشدار دهند که ممکن است شرایط جهان بدتر از آنچه که فکر می کنیم شود.

تورج منصوری رییس انجمن فیلمبرداران سینمای ایران درباره شرایط سینمای ایران در آستانه سال ۱۳۹۹ گفت: معتقدم همه ما در حال حاضر روی سکویی قرار گرفته و به سال جدید نگاه می‌کنیم که یکی از تلخ‌ترین و سیاه‌ترین سکوهایی است که در این چند سال گذشته روی آن ایستاده و به آینده سینما نگاه کرده بودیم. این سکو بسیار هم لغزنده است و هم اینکه بسیاری از هموطنان ما به خصوص برخی از مسئولان این شرایط را باور نکرده‌اند نشان از وخامت اوضاع دارد. متاسفانه از ابتدای سال گذشته چندان فرصت شادی نداشتیم و سال ۹۸ به گونه‌ای شروع شد که گویا می‌خواست ما را برای اتفاقات آخر سال آماده کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه این روزها باید با یک دشمن نامرئی مقابله کنیم بیان کرد: در سال آینده قبل از اینکه به این فکر کنیم که به چه امکاناتی نیاز داریم، قبل از اینکه دولت محترم، حکومت عزیز، مسئولان، تهیه‌کنندگانی که به مراکز پولی ثروتمندتری دسترسی دارد، بخواهند امکاناتی با خود به سینما بیاورند باید با امکانات موجود تلاش کنیم که بخش تولید را احیا کنیم تا داستان‌های همیشگی دیروز و یا پریروز را تعریف کنیم، داستان یک قطعه از تاریخ گذشته کشورمان را بگوییم که شامل ۸ سال دفاع مقدس و یا حملات ناجوانمردانه‌ای که توسط گروهک‌ها اعمال شده و یا حتی درباره مسائل زناشویی و مسائل مربوط به خیانت بپردازیم، باید به این فکر کنیم که به احتمال زیاد مردم و در واقع مخاطبان امکان دارد در سال جدید چندان از سینمای ما خوششان نیاید.

رییس انجمن فیلمبرداران سینمای ایران توضیح داد: اگر قرار باشد دوباره همان داستان‌های تکراری را به شکل‌های مختلف روایت کنیم، مردم نگاه بامهر و طالبی به سینما نخواهند داشت.

وی تاکید کرد: شاید در این میان فیلم‌هایی با ابتذال بالاتر رکورد فروش بیشتری را بدست آورند، اما باز هم سینما برای مردم جذاب نخواهد بود، فکر می‌کنم جایی که در حال حاضر در آن گیر کرده‌ایم، آخرین فرصت است تا یکبار دیگر به زندگی جور دیگری نگاه کنیم. تمام جهان در شرایطی فرو می‌رود که شرایط بسیار تکان‌دهنده‌ای است و اگر به یک همبستگی بشری فکر نکنیم و اگر به یک همبستگی جدی با طبیعت فکر نکنیم در شرایط بدتری قرار می‌گیریم.

منصوری گفت: هشدار درباره این آخرین فرصت که در آن گیر کرده‌ایم، کاری است که سینماگران باید آن را انجام دهند، به اعتقاد من آن چیزی که سینمای ایران باید به شکل بسیار بسیار جدی و واضح به آن بپردازد، روشن کردن این روزگار عجیب است و اگر از آخرین فرصت استفاده نکنیم، ناخواسته کره زمین را به نابودی می‌بریم. تاکید می‌کنم که سینمای ایران باید نقش هشداردهنده را در این شرایط ایفا کند.

وی تاکید کرد: متفکرین سینمای ایران باید در سال جدید فارغ از داشتن هرگونه امکانات مادی، حتی با موبایل و حتی اگر شرایط فیلمسازی با دوربین حرفه‌ای را ندارند یا حتی اگر وضعیت به گونه‌ای است که نباید گروه‌های بزرگ فیلمسازی دور هم جمع شوند، باید این اخطار بزرگ را به دنیا اعلام کنند و بگویند که اگر مراقب نباشیم شرایط جهان بدتر خواهد شد.

منصوری در پایان گفت: این مسایل و هشدارها مهمتر از آن است که در سال جدید به میزان بودجه، امکانات و تامین تجهیزات فکر کنیم. باید به محتوای فرهنگی سینما در سال جدید فکر کنیم و سازمان سینمایی نیز برای حمایت از آن آثار در این زمینه ورود پیدا کند بی شک جواب خوبی را خواهیم گرفت.