کتاب «گذری کوتاه بر مطالعه و پژوهش در حفاظت مجسمه نادرشاه، مجموعه باغ نادری مشهد»

پایگاه خبری نمانامه: کتاب «گذری کوتاه بر مطالعه و پژوهش در حفاظت مجسمه نادرشاه، مجموعه باغ نادری مشهد» نوشته پرستو نعیمی طرئی توسط مرکز معرفی فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری چاپ و منتشر شد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، کتاب «گذری کوتاه بر مطالعه و پژوهش در حفاظت مجسمه نادرشاه، مجموعه باغ نادری مشهد» نوشته پرستو نعیمی طرئی عضو پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی این پژوهشگاه با همکاری معاونت میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی و اداره کل خراسان رضوی جمع آوری و منتشر شده است.

در مقدمه این کتاب آمده است« با وجود شکل قرارگیری مجسمه نادر شاه و نیروی ثقل وارد و تاثیر پذیری مجسمه از جریان وزش باد در شهر مشهد یکی از مهم ترین موضوعات، آنالیز ترک در مجسمه بوده که البته بخشی از آن با ساز و کار خوردگی آخال ها در زیر ساختار مجسمه مربوط بوده و می تواند نقاط آغازش پیشروی ترک های تحت تنش باشد.»

همچنین در جمع بندی این کتاب نوشته شده است« مجسمه نادر شاه در اثر بارگذاری های استاتیکی و دینامیکی در گذر زمان دچار خوردگی و ترک شده است. با استناد به مطالعات ریز ساختار و مدلسازی های انجام شده، ترک های شکل گرفته از نوع تنشی تشخیص داده شده اند. ارزیابی ترک ها و بررسی سرعت روند رشد آن ها و محاسبات انجام شده در خصوص تخمین عمر ایمن مجسمه، اهمیت ترمیم ترک های مذکور را در مدت زمان عمر ایمن پیش بینی شده، روشن نموده است.»