کتاب «سه بیت نخستین» به قلم حامد قربانی

پایگاه خبری نماامه: کتاب «سه بیت نخستین» از مجموعه «سه نمایشنامه» در بستر تاریخ معاصر ایران به قلم حامد قربانی، توسط «انتشارات بایا» به چاپ دوم رسیده است.

این سه نمایشنامه با عناوین «ریسمانِ آویختن»، «نفت آشام» و «دیوبند» را می­توان یک سه گانه با درونمایه «مبارزه عدالت خواهانه برای حفظ فرهنگ» در مناسبات سیاسی جامعه معرفی کرد.

نمایشنامه نخست؛ با عنوان «ریسمانِ آویختن» در بستر زمانی دهه بیست خورشیدی و حضور متفقین در ایران روایت می شود. «صادق نگاهدار» کارگر راه آهن است و از گیلان به تهران می آید تا خبر کشته شدن رفیق و مرادش «یحیی سرافراز» به دست سربازان قشون روس را به همسر او گلچهره بدهد و قرآن خوشنویسی شده به خط یحیی را تحویلش دهد. چرا که «میخائیلوف» سرهنگ قشون روس و مسبب کشته شدن یحیی سخت خواهان قرآن شده و تعدادی مزدور را برای به دست آوردن آن اجیر کرده است.

نمایشنامه دوم؛ با عنوان «نفت آشام» روایت خود را در سال ۱۳۵۶ یعنی یک سال مانده به پیروزی انقلاب اسلامی ایران بیان می کند. داستان «یوسف» سرباز ارتش است که نمی پذیرد در جریان اعتراضات خیابانی به مردم شلیک کند. از اینرو در هیاهوی اعتراض و مبارزه کشته می شود. برادرش «اعلی» که معلم دبیرستان است با کمک پیرمرد فیلمساز دوره گردی به نام «عمو رفیع» فیلم گرفته شده از روز اعتراض را مشاهده کرده و با دیدن آن پی به سرنخ قاتل می برند. قاتلی آشنا که منفعت طلب است و ریاکارانه با حوادث زمانه رنگ عوض می کند.

نمایشنامه سوم؛ با عنوان «دیوبند» در سال پایانی جنگ تحمیلی و دفاع مقدس می­گذرد. داستان بازگشت یک گزارشگر خبر تلویزیون به نام «حسام» از بند اسارت می باشد که در روز استقبال از اسیران آزاد شده، خبر خیانت رفیق و نامزدش را می شنود. رفیقی که حالا نامش «سرهنگ» است و مسبب ورود خون های آلوده به ایران می باشد. «حسام» می کوشد در جنگی دیگر و با دشمنی دیگر، گزارش خبری از این خیانت تهیه کند.

می توان گفت تم «مبارزه و اعتراض» در هر سه نمایشنامه حضور دارد و قهرمانان می کوشند تا آخرین لحظه مدافع هویت ملی و هویت دینی خود و جامعه باقی بمانند.

چاپ دوم کتاب «سه بیت نخستین» نوشته «حامد قربانی» در ۱۶۸ صفحه و با قیمت ۳۵ هزار تومان توسط «انتشارات بایا» وارد بازار کتاب شده است.