کتاب «دختران روز دی» نوشته سارا رز 

 

پایگاه خبری نمانامه: کتاب «دختران روز دی» نوشته سارا رز با ترجمه مریم فتاح‌زاده به همت انتشارات چترنگ منتشر شد. در معرفی ناشر از این کتاب که براساس یک عملیات واقعی نوشته شده، آمده است: «دختران روز دی، رتبه ششم کتاب‌های پرطرفدار سال ۲۰۱۹ از دید واشنگتن پست، داستانی واقعی از حضور زنان در جنگ جهانی دوم است.

«روز دی» اسم رمزی است که متفقین برای روز حمله گسترده به نازی‌ها انتخاب کرده بودند. از یک سال پیش از تاریخ حمله، واحد اجرایی عملیات ویژه به افرادی در کشورهای اشغالی نیاز داشت تا گروه مقاومت را تغذیه، تامین، تجهیز و سازماندهی کنند و آموزش و مدیریت آن را بر عهده گیرند. در وضعیتی که مردان همه در خط مقدم یا در اسارت آلمانی‌ها بودند، استفاده از زنان در این جایگاه راهبردی اجتناب‌ناپذیر بود. زنان برای امور مخفیانه بسیار مناسب بودند: آن‌ها پنهانکار بودند، به انزوا عادت داشتند و به هنگام تنهایی خونسرد و شجاع بودند. آن‌ها قاصدان بسیار خوبی ‌بودند و می‌توانستند آزادانه‌تر رفت‌وآمد کنند.

تعداد زنان در فرانسه بیشتر از مردان بود؛ چراکه اکثر مردان در آلمان به اسارت درآمده بودند و بقیه نیز در صورت داشتن توانایی جسمی ناچار به خدمت اجباری برای هیتلر بودند؛ پس اگر مردی بی‌دلیل در جایی پرسه می‌زد، به او مظنون می‌شدند. مردسالاری آلمانی‌ها زنان فرانسه را دست‌کم می‌گرفت و محال بود نازی‌ها به خانمی به عنوان خرابکار مظنون شوند.»

این‌ رمان متشکل از سه بخش اصلی و ۲۵ فصل است و موخره کتاب هم شامل «زندگی‌ای پرفایده»، «یادداشت نویسنده»، «توضیحات»، «منابع» و «درباره نویسنده» می‌شود.

در قسمتی از متن این کتاب می‌خوانیم: «مدت‌ها پیش از آنکه روز موعود برای هجوم متفقین به اروپا را حتی بتوان تصور کرد. اسم رمزی برای آن در نظر گرفته شده بود:روز دی. حرف ابتدای کلمه «دِی» به معنای روز بود؛ همان‌طور که جِی ابتدای کلمه فرانسوی «ژرور» به معنای روز و ایچ حرف ابتدای کلمه «آور» به معنای ساعت بود.

تا زمان تهاجم متفقین به اروپا فقط یک سال باقی بود و آن‌ها برای زمینه‌سازی، گروه‌های مقاومت را تغذیه، تامین، تجهیز و سازماندهی می‌کردند و افراد را آموزش می‌دادندو مردان در جنگ بودند. بریتانیا با کمبود نیرو مواجه بود. از این رو تصمیم بر این شد که برای عملیات مخفی در فرانسه زنان را استخدام کنند.»

کتاب «دختران روز دی» در ۴۱۵ صفحه و با قیمت ۹۰ هزار تومان به چاپ رسیده است.