کتاب «آفتاب آگاهی» نوشته جلیل ملاجوادی

 

پایگاه خبری نمانامه: کتاب «آفتاب آگاهی» شامل ۱۴۶ نکته در باب هوشیاری و راه های افزایش حس حضور، نوشته جلیل ملاجوادی با مقدمه پروفسور سید حسن امین ادیب و فیلسوف ایرانی در قطع رقعی و در ۱۵۰ صفحه توسط انتشارات محقق اردبیلی منتشر و روانه بازار نشر گردید.

جلیل ملاجوادی زاده ۱۳۵۰ در اردبیل، نویسنده، پژوهشگر، مدرس دانشگاه و دارای کارشناسی ارشد الهیات و معارف اسلامی است. وی نزد اساتیدی چون، سید محمد حسن قاضی طباطبایی، سید محمد حسین هاشمی، دکتر محمد مهدی فولادوند کسب علم کرده است و هچنین از مصاحبت و مکاتبه و مراوده با علامه حسن‌ زاده آملی و پروفسور سرفراز غزنی بهره برده است.

در بخشی از مقدمه کتاب آمده است:

در این مجموعه از گوهری بنام آگاهی و هوشیاری سخن رفته، آن کیمیایی که راز هستی را در خود دارد.

آگاهی توجه روان است. یعنی آنگاه که روح متوجه خود می شود، آگاهی بوجود می آید. روح کی متوجه خود می شود؟ آنگاه که آرام است! که روح متلاطم و مضطرب، پریشان است و توجهی ندارد. پس گوهر ناب آگاهی از آرامش روح، زاده می شود و آرامش روح، بالاترین سعادت است و صد البته به آسانی حاصل نشود مگر بیاد کرد فراوان نام دوست که :

ای یاد تو مونس روانم             جز نام تو نیست بر زبانم 

آشوب و انقلاب دل و جان تنها به دیدار دلدار یعنی؛ جمال زیبای ولی الله آرام می گیرد. هیچ چیز دیگر دل را آرام نمی کند، سامان نمی دهد و به سرانجام نمی رساند.

پروفسور سید حسن امین ادیب و فیلسوف ایرانی نیز در مقدمه کتاب نوشته است:

من حین مطالعه این اثر پربار، به سبک اهل نظر و به حکم تداعی معانی، یادداشت هایی برداشته و مطلبی نوشته بودم که شاید در مقام نگارش مقدمه به آن اشارات و بشارات ارجاع دهم. راستی را وقتی کتاب را تا پایان خواندم، دیدم بیش و کم اهم و اکثر همه آن مضامین و مطالب در این مطلب گنجانده شده و عرایض من تکرار مکررات خواهد بود.

پس به تکرار و تایید آنچه بر قلم افادت رقم حضرت استادی علامه حسن زاده آملی که بزرگترین حکیم عارف عصر ماست، رفته است اکتفا و اقتصار می کنم که به خط آفتاب نمط خویشتن نوشته اند:

«همه آثار قلمی فاضل بسیار گرانقدر جناب آقای جلیل ملاجوادی قابل تقدیر و مورد استفاده مدینه فاضله علوم و معارف است»

ندانم که همچون منی که ریزه خوان علوم و معارف علامه حسن زاده آملی ام، بر کلام با انتظام آن بزرگمرد حکمت، عرفان، اخلاق و ادب چه می توانم افزود و آخر دعوینا ان الحمدلله رب العالمین

دیگر آثار این نویسنده اردبیلی عبارتند از :

  • دیدار با خویشتن 
  • زایش در ستایش
  • سکوت پس از موسیقی
  • حلاوت در قرآن 
  • حسین را از نو باید نوشت
  • کوروش ایران در تاویل قرآن
  • مهر پنهان