وحشت افکنی در جامعه، چرا؟

به قلم: علی اکبر جوانفکر

پایگاه خبری نمانامه: در پست قبلی تاکید کردم که مقامات مسئول در ستاد ملی مبارزه با کرونا و صدا و سیما که عنوان رسانه ملی را یدک می کشد، طی ۲۰ ماه گذشته در یک رویکرد غلط تبلیغاتی و رسانه ای، پیوسته مدعی عدم رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم شده اند و دائما مردم را مقصر و مسئول اپیدمی ویروس کرونا در جامعه معرفی کرده اند.

اینگونه ادعاها، اظهارات و مواضع مقامات مسئول و نشر آن در صدا و سیما از آن جهت اشتباه و نادرست است که نه تنها خلاف واقع است بلکه حتی در صورت صحت، اثر مثبت، سازنده و اصلاح گرانه ای در رفتار اجتماعی نداشته و ندارد و قبح یک امر نکوهیده را نیز در جامعه می ریزد و به گسترش و ترویج آن می انجامد.

گزارشگران صدا و سیما برای واقع نمایی ادعاهای وزیر بهداشت دایر بر رعایت نشدن پروتکل های بهداشتی از سوی مردم، معدود افرادی را در گوشه و کنار کشور یافته و آنها را در قاب تلویزیون نشان می دهند که آخرین نمونه آن، یک شهروند جوان نورآبادی بود که روز گذشته در توجیه علت سفرش به یک شهر همجوار گفته است قصد داشته در آنجا بستنی بخورد! این در حالی است که دهها هزار نفر از جمعیت نورآباد پروتکل ها را رعایت کرده و در شهر یا منزل خود به سر برده بودند!

مقامات مسئول در ستاد ملی مبارزه با کرونا و دست اندرکاران رسانه به اصطلاح ملی که همواره انگشت اتهام را متوجه مردم کرده و آنها را مقصر اپیدمی کرونا معرفی کرده اند، در رویکرد غلط دیگری به تزریق مستمر ترس و وحشت در میان مردم روی آوردند تا به زعم خود آنها را به اجرای پروتکل ها و درخانه ماندن و … وادار سازند.

در بیست ماه گذشته علاوه بر اظهارات خوف انگیر مقامات مسئول، گزارشگران رسانه ملی نیز به تهیه و پخش دهها گزارش مبادرت ورزیدند که هدف اصلی آن ایجاد ترس و نگرانی و اضطراب در میان مردم بوده است.

صدا و سیما در آخرین گزارش خود از این دست، شب گذشته پس از اعلام عدد ۵۵۵ قربانی کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، اظهارات خانم میرسیدی را پخش کرد که مدعی بود دیگر بیماری سرما خوردگی نداریم و هر چه هست فقط کروناست و در اغلب موارد مربوط به نوع جدید کرونا، خیلی زود دیر می شود!

رسانه ملی در همین بخش خبری و در ادامه سیاست دهشت افکنی خود در فضای افکار عمومی، گزارشگرش را به سراغ آقای سعید خال مدیرعامل سازمان بهشت زهرا فرستاد تا به زعم آنها، بیرحمی کرونا را به تصویر بکشد و او نیز متوفیان ناشی از کرونا، قبرهای خالی، دفن متوفیان و شیون و ماتم نزدیکان متوفیان را در پیش چشم میلیون ها بیننده تلویزیون قرار داد!

در این گزارش، ترس و اضطراب تا آنجا به مخاطب القاء می شود که آقای خال از دفن ۴۰ درصد متوفیان کرونا در بهشت زهرا خبر می دهد و می گوید: عین قیامت شده است که همه از هم حذر می کنند و این روزها جز مرگ و عزا و ماتم چیزی نمی بینیم!

در تکمیل این جهت گیری غلط، انبوه قبرهای خالی نشان داده می شود و گزارشگر می گوید که هفته آینده همه اش پر خواهد شد و چهار روز تعطیلی در کشور، به اینجا ختم می شود!

ای کاش تزریق ترس و اضطراب به جامعه، محدود به شیوه غلط اطلاع رسانی و گزارش دهی مقامات مسئول و رسانه ملی بود. تصمیمات غلط و ضعف های آشکار مدیریتی در ارتباط با امور بهداشت و درمان جامعه نیز به نوبه خود، هراس بیشتری را به مردم انتقال می دهد.

در نتیجه هراس افکنی فزاینده در جامعه، شماری از شهروندان از ترس ابتلا به کرونا، سکته کرده و جان به جان آفرین تسلیم کرده اند. آنهایی هم که جان به در برده اند، دچار افسردگی و اختلالات روحی و رفتاری شده اند و عجیب آن است که هیچکس به عواقب تلخ ناشی از نگرش نابخردانه صدا و سیما و اظهارات غیرمسئولانه و ناکارامدی های مقامات مسئول در امر مبارزه با کرونا توجه ندارد!