نگاه نشریه اسکرین به فیلم بچه های خورشید

پایگاه خبری نمانامه: بحث‌ها و حرف‌وحدیث‌هایی که در مورد شرکت «سلولویید دریمز» پخش‌کننده فیلم «خورشید» مجید مجیدی در فضای رسانه‌ای ایران به وجود آمد، نشان از حساسیت‌های جامعه سینمایی به فرآیند حضور فیلم‌های ایرانی در عرصه‌های جهانی دارد.
نشریه اسکرین در گزارشی به مواردی که در باره فیلم مجیدی وجود دارد پرداخته است.
نکته جالب اینکه فیلم مجیدی که در جشنواره فیلم فجر با نام «خورشید» به نمایش درآمده بود، در حضور جهانی‌اش به «بچه‌های خورشید» تغییر نام داده است؛ موردی که شاید قصد ایجاد مشایهت با فیلم «بچه‌های آسمان» ساخته ۲۱ سال پیش این فیلمساز داشته باشد که در سال ۱۹۹۸ یکی از پنج کاندیدای اسکار بهترین فیلم خارجی شد!

اسکرین در مورد آخرین ساخته مجیدی نوشته:
«شرکت پخش فیلم فرانسوی Celluloid Dreams، حق فروش فیلم «بچه‌های خورشید» مجید مجیدی را قبل از نمایش نخست در هفتادوهفتمین فستیوال فیلم ونیز گرفت.
این شرکت پخش در گذشته پخش فیلم «بدوک» از این کارگردان را که در کن ۱۹۹۲ به نمایش درآمد، به عهده گرفته بود.
آخرین فیلم این کارگردان درباره یک کودک ۱۲ساله به نام علی و سه دوستش است، که کارهای کوچک و خلاف‌هایی را برای پول درآوردن سریع انجام می‌دهند. وقتی علی برای پیدا کردن یک گنج استخدام می‌شود، دوستانش را جمع می‌کند تا کمکش کنند. اما برای دسترسی به تونلی که به گنج می‌رسد باید وارد مدرسه‌ای به نام مدرسه خورشید شوند که به تحصیل کودکان کار می‌پردازد.
مجیدی همراه نیما جاویدی نویسندگی این فیلم را به عهده گرفتند و فیلم را با امیر بنان تهیه کردند.
این فیلم اولین حضور مجیدی را در ونیز رقم می‌زند.
فیلم «بچه‌های بهشت»(بچه‌های آسمان) او نامزد بهترین فیلم خارجی اسکار در سال ۱۹۹۸ شد و دومین اثرش «پدر» جایزه داوران را در سن سباستین در سال ۱۹۹۶ برنده شد. همچنین در سال ۲۰۰۸، «آواز گنجشک ها» برنده خرس طلایی برای بازی محمدامیر[رضا] ناجی شد.
این فیلمساز گفت که بازیگران جوان فیلمش همگی در گذشته کودکان کار بودند و ثابت کردند که بازیگرانی بافهم و درک بالایی هستند.
مجیدی اضافه کرد: «بچه‌های خورشید» داستان کودکانی است که باید کار کنند تا خرج خانواده‌شان را بدهند. امروزه ۱۵۲ میلیون کودک کار در سراسر جهان هستند و سازمان‌های جهانی در تلاش برای حمایت از این کودکان که مورد سؤاستفاده قرار گرفتند و حق تحصیل از آنان گرفته شده است هستند.
پیام «کودکان خورشید» این است که ما همه در برابر این کودکان، که بسیاری از آنان بااستعداد و همه آنها با ارزش هستند، مسئولیم.»
گفتنی ست که شرکت «سلولویید دریمز» با مدیریت هنگامه پناهی، پیش از این تمامی فیلم های جعفر پناهی را نیز پخش جهانی کرده بود.