نگاهی به مستند «معمای اسکله یک»

به قلم: جبار آذین

پایگاه خبری نمانامه: مستندهای استراتژیک، خوش ساخت، جسورانه، تاثیرگذار و بحث انگیز محمد دیندار نویسنده، کارگردان، پژوهشگر و منتقد فعال سینما در میان آثارمستند ایرانی و حتی خارجی به دلیل مولفه ها و ویژگی های منحصر به فرد هنری و محتوایی، مانند جسارت و بی طرفی در به تصویر کشیدن ابعاد مختلف سوژه فیلم ها و توجه و رعایت استاندارد های تولید آثارمستند و جذابیت های تصویری و متاثر نشدن از عناصر و عوامل سیاسی و فشارها و تهدیدها و نگاه های حزبی، سبب درخشانی آن ها شده است.

مستند محققانه و گفت وگو محور «معمای اسکله یک» هم حاوی همین امتیازات هنری، پژوهشی و مضمونی ارزنده است. پژوهش هنرمندانه و واقع گرایی این مستند تکان دهنده و افشاگر برای عبور از هزار توی قصه ها و غصه های خوزستان و خرمشهر قهرمان به زبان تصویر و روایت فرمانده هان دفاع مقدس، مسوولان، مدیران و کارشناسان و مردم دیروز و امروزخونین شهر، افزون بر نمایش زشتی ها و زیبایی ها، امیدها و ناامیدی ها، غفلت ها وهمت ها، مخاطب را پیگیرانه برای گشودن رازهای معمای یک اسکله پر رمز و راز و پر خاطره و مرموز می برد و درهایی از حقایق ناگفته و کم گفته به روی بیننده می گشاید.

محمد دیندار پیشترهم در مستند مهم از آزادی تا آبادی، مخاطب رابه تماشای زندگی مردم و مشکلات و موانع بازسازی و رونق خرمشهر دعوت کرده بود و این بار از زمین و آسمان و دریا با نشاندن تماشاگران این مستند، بر یک کشتی تاریخی، ایرانیان و جهانیان را به سوی اسکله یک و منطقه مغروقه شناورهای دوران دفاع مقدس برده است.

رنج ها و زخم ها و امیدها و آرمان های خرمشهر و خرمشهری ها در این سفرمادی و معنوی به تصویر در آمده تا از اسکله یک و کشتی به گل نشسته در اروند راز گشایی شود. از این کشتی در زمان جنگ به جای خاکریز توسط بعثی ها در گلوله باران خرمشهر استفاده می شد.

این کشتی و دیگر شناورهای مغروقه که سد راه شکوفایی خرمشهر شده اند و در ایجاد این سد، سهل انگاری ها، غفلتها، ناهماهنگی ها و حیف و میل ها نقش دارد، به هزار و یک دلیل موجه و ناموجه اروند را ناکارآمد و آلوده کرده و مانع رونق اقتصادی و اجتماعی خرمشهر شده است. مستند هنرمندانه ، هوشمندانه و روشنگرانه معمای اسکله یک، دست های پنهان وآشکار و موانع و مشکلات خرمی و آبادانی خرمشهر و پاکسازی اروند و راهکارهای رسیدن به این رخداد مهم را کارشناسانه به نمایش گذاشته است.