نمایش «مولن روژ» به کارگردانی حسین پارسایی

نمایش «مولن روژ» به کارگردانی حسین پارسایی و نویسندگی آرش عباسی که چندی پیش در اقدامی مبهم در میانه های اجرا متوقف شد و دیگر روی صحنه نرفت، حالا قرار است در کانادا روی صحنه رود.

این نمایش از اوایل تیر ماه تا پنجم مرداد در باغ کتاب اجرا داشت، اما سازندگان اعلام کردند به دلیل برنامه ریزی درون گروهی ادامه اجرای نمایش به تاریخ دیگری موکول شده است. وعده ای که محقق نشد تا شائبه توقیف آن شکل بگیرد.

مولن روژ یک نمایش کمدی با موضوع آسیب های اجتماعی است.در این نمایش محسن تنابنده و احمد مهران فر ایفای نقش کرده اند. حالا که قرار است این نمایش در کانادا روی صحنه رود، روزنامه کیهان آنرا برنتابیده است.

کیهان نوشت: «در یک بدعت عجیب، نمایشی که به‌خاطر محتوای موهن، توقیف شده بود، بناست در کانادا و انگلیس روی صحنه برود.

نمایش «مولن روژ» به کارگردانی حسین پارسایی، چندی قبل به‌خاطر هجویات مبتذل توقیف شد. نمایشی که مطابق روند این روزهای تئاتر، برای جذب مخاطب، به شوخی‌های ناهنجار متکی بود. اما اتفاق قابل تأمل این است که برخی از بازیگران این نمایش در فضای مجازی، از برنامه اجرای آن در شهرهای لندن، تورنتو و ونکور خبر داده‌اند!

جای سؤال است، نمایشی که در داخل توقیف شده، چرا امکان اجرا در خارج از کشور می‌یابد؟ به‌طور طبیعی، اجرای نمایش توقیفی «مولن روژ» در دیگر کشورها، یک بدعت است و در آینده این راه را پیش روی دیگر نمایش‌ها نیز باز می‌کند که در صورت توقیف و یا هر محدودیت قانونی دیگری، راهی خارج شوند و با ابتذال و انحراف بیشتری روی صحنه بروند! ضمن اینکه رفتن این‌گونه نمایش‌ها به خارج، یک دهن‌کجی به قوانین و نظارت محسوب می‌شود.

به همین دلیل هم اداره‌کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد باید تمهیدی برای جلوگیری از این بدعت بیندیشد. یعنی باید ساز و کاری در پیش گرفته شود که اجرای نمایش‌هایی که به هر دلیلی در داخل از اجرا منع می‌شوند، در خارج نیز ممنوع شود.

چند سال است که کانادا به یکی از مقاصد نمایش‌های ناهنجار و ضدانقلابی تبدیل شده است. قبلاً نیز چند نمایش مشکل‌دار، راهی آن کشور شده بودند. اگر از الان جلوی راهیابی «مولن روژ» به کانادا گرفته نشود، از این پس بسیاری از کارگردان‌هایی که در پی حاشیه هستند، عمداً شرایط توقیف نمایش خود را ایجاد می‌کنند تا به این ‌ترتیب راه اجرای کار خود در کانادا را باز کنند!».