نقد فیلم «پوست» به کارگردانی برادران ارک

میز رسانه برنامه سینمایی برنامه هفت
احسان سالمی: در سال های اخیر بسیاری از فیلمسازان از حوزه محتوایی فیلمشان فاصله گرفته اند و پاسخگوی جنبه های محتوایی فیلم خود نیستند. همین موضوع سبب شده است که بسیاری از خبرنگاران ترجیح ندهند تا در چالش محتوایی با کارگردانان قرار گیرند و نتیجه این گونه پرسش ها عمدتا تبدیل به نزاع و دعوا شده است و این اتفاق خوبی نیست.
احسان رستگار: من از اساس با این تفکیک مخالفم و فکر میکنم نباید به این شکل این دو را از هم جدا کرد و گفت اکنون نقد محتوایی دارم یا نقد فرمی. چون عمدتا در سینمای ایران فرم به شکل کاملی ارائه نمی شود و یا اشنایی کامل با مسائل فرمی نداریم نقد محتوایی غالب می شود. وقتی منتقد به صورت صریح به لایه های غیرپنهان و عریان فیلم اشاره می کند نظیر اشاره مستقیم به دیالوگ ها، کارگردان گارد مستقیمی می گیرد و ادعا می کند چیزی از بیشتر از فیلم خود نمی خواهد بپذیرد. هرچند فیلمساز نیز می بایست مسئولیت آنچه به صورت مستقیم در فیلم بیان کرده را بپذیرد.

موضوع فیلم پوست

موضوع فیلم «پوست» عشق، جادو و خرافه پرستی است و درباره خانواده‌ای است شامل یک مادر و پسر که زندگی آن‌ها به دلیلی دچار مشکل می‌شود. از نکات جالب این فیلم می‌توان به ساخت آن در ژانر وحشت اشاره کرد، اتفاقی که طی سال‌های گذشته می‌تواند به نوع خود اتفاقی جذاب باشد. 


محمدرضا مصباح، تهیه کننده «پوست»:

فیلم پوست حاصل تلاش زیاد و سخت عوامل است و از این بابت از آنها متشکرم. ما وقتی با بهمن گپ زدیم هنوز طرح و فیلمنامه ای وجود نداشت و کسی جدی نمی گرفت. اما اصرارهای ما موجب شد تا این همکاری شکل گیرد و این را به همکاران خود در سینمای ایران پیشنهاد می کنم تا با فیلم اولی ها کار کنند و این ریسک را به جان بخرم. من امسال دو فیلم اول را تهیه کنندگی کردم که هر دو با لذت هایی همراه بوده است. و از این بابت از همه عواملی که در تولید این فیلم به بنده کممک کردند تشکر می کنم.
این فیلم سینمای جهان را هم ان شا الله فتح خواهد کرد و ما سعی کردیم آن را در استانداردهای جهانی تولید کرده ایم و من میخواهم بلندپروازانه به این مسئله فکر کنم که ان شا الله در سطح بین المللی نیز شاهد درخشش این فیلم خواهید بود.
بهمن ارک، کارگردان:

من و برادرم هم یکی هستیم و هم بر ضد هم هستیم و این موجب می شود تا به کار کمک کنیم و البته در برخی موارد ممکن است به تهیه کننده ضربه بزند این تقابل. سعی کردیم در این فیلم به بخشی از اتفاقات افسانه ای بپردازیم. و این به نوعی برای تهیه کنندگان ریسک است.