مجید موثقی داور شانزدهمین جشنواره فیلم زوریخ شد

پایگاه خبری نمانامه: اتحادیه منتقدین و روزنامه‌نگاران سینمایی سوئیس(SVFJ) که از اعضای فعال اتحادیه منتقدین و روزنامه نگاران بین‌الملل (فیپرشی) به شمار می‌آید از مجید موثقی برای داوری بخش «رقابت متمرکز» شانزدهمین جشنواره فیلم زوریخ (ZFF) دعوت به عمل آورد.
به گزارش بانی‌فیلم، جشنواره فیلم زوریخ امسال با مدیر هنری جدبد خود «کریستین یونگن-Christian Jungen» یکی از نخستین جشنواره‌هایی است که با پایان قرنطینه در اروپا و بعد‌ از جشنوراه ونیز ایتالیا به صورت فیزیکی برپا شده است.
مجید موثقی همراه با گری کِربس -Geri Krebs و موریل وِبر-Miriuèle Weber دو داور دیگر این فستیوال به تماشای ۱۲فیلم بخش «رقابت متمرکز» (Focus Competition) نشسته است.
این بخش روی فیلم‌های بلند سه کشور آلمانی زبان سوئیس، اتریش و آلمان متمرکز است!
امسال «ژولیت بینوش- Juliette Binoche» هنرپیشه مشهور فرانسوی میهمان ویژه این دوره از جشنواره خواهد بود و قرار است جایزه تندیس طلایی شانزدهمین جشنواره فیلم زوریخ برای نخستین بار به یک هنرپیشه فرانسوی تعلق گیرد!
سال پیش «الیور استون» کارگردان آمریکایی رئیس هیات داوران جشنواره زوریخ بود که از فیلم «متری شیش و نیم» ساخته سعید روستایی تقدیر شد.
امسال سینمای ایران چهار فیلم در این جشنوراه دارد که فیلم مستند «مایا» ساخته مشترک «جمشید مجددی » و «آنسون هارتغورت» در بخش رقابت مستند بین‌الملل شرکت کرده است. این فیلم درباره ماده ببری به نام مایاست که در باغ وحشی در مشهد نگه داشته می‌شود.
از دیگر فیلم‌های ایرانی خارج از مسابقه می‌توان از فیلم‌های «شیطان وجود ندارد » ساخته محمد رسول‌اف و مستند «سایه‌های بی‌خورشید» ساخته مهرداد اسکویی نام برد که هر دو فیلم در بخش «خطوط مرزی» نمایش داده می‌شوند. همچنین فیلم «بندر بند» ساخته منیژه حکمت نمایش ویژه‌ای خواهد داشت.
گفتنی‌ست مجید موثقی چندی هم پیش داور جشنوراه فیلم‌های تجربی «ویدئو ئکس» در سوئیس بود! او همچنین داوری «جشنوراه فیلم نیون» را در سال ۲۰۱۸ و داوری جشنوراه فیلم لایپزیگ را در ۲۰۱۹ در کارنامه دارد!