لنز یا دوربین: کدام سرمایه گذاری بهتری است؟

پایگاه خبری نمانامه: هر ساله دوربین های حرفه ای جدیدی وارد بازار شده که ناگزیر باعث از رده خارج شدن مدل های قبلی خود می شوند. معموال نسل جدید هر محصول الکترونیکی، دارای مشکالت فنی خاص خود است که در نسخه های بعدی تصحیح و ارتقا می یابد و متضرر آن مشتریانی هستند که در ابتدا از آن محصول حمایت کرده و آن را خرید و یا پیش خرید کرده اند؛ نا گفته نماند در بسیاری از زمان ها آنها باید مدت زیادی منتظر آماده شدن و تحویل دوربین بمانند که بعید نیست تا آن زمان دوربینی جدیدی با مشخصات بهتر و قیمت پائین تر وارد بازار شود! به این دالیل و دالیل متعدد دیگر، بسیاری از فیلمسازان و فیلمبرداران که قصد سرمایه گذاری بر روی دوربین ها دارند؛ ترجیح می دهند این کار را نکنند! برای بسیاری از افراد اجاره دوربین پروژه به پروژه روش کاری آنها شده است و بعضی افراد ترجیح می دهند در بخش دیگری سرمایه گذاری کنند؛ لنزها. این ها از دالیلی هستند که خرید و سرمایه گذاری بر روی لنزها گزینه ی بهتری از خرید بدنه ی دوربین است.
۱ .لنزها طول عمر بیشتری دارند
یک لنز خوب همیشگی است، شما می توانید یک لنز خوب ۴۰ یا ۵۰ ساله را بردارید و جلوی یک دوربین ALEXA ARRI بگذارید و تا زمانی که به خوبی از لنزها مراقبت شده باشد، نتایج فوق العاده ای بگیرید! متاسفانه این موضوع درباره دوربین ها صادق نیست.
سال ها پیش وقتی فیلم نگاتیو استاندارد فیلمسازی بود، یک مدیر فیلمبرداری می توانست روی یک دوربین نگاتیوی ( مثال SR2 Arriflex ) سرمایه گذاری کند و تا سال ها از آن دوربین استفاده کند. در آن زمان تکنولوژی به هیچ وجه به سرعت فعلی پیشرفت نمی کرد و دوربین بخش کوچکتری از معادله ی الزم جهت گرفتن یک تصویر خوب بود. اگر یک فیلم نگاتیو جدیدی وارد بازار می شد، آن نگاتیو را می شد بر روی دوربین های قدیمی استفاده کرد و تصویری تقریبا به خوبی یک دوربین جدید گرفت که درباره دوربین های دیجیتال قطعا این موضوع صادق نیست. خبر خوب این است که لنزها هنوز طول عمری که زمانی دوربین های نگاتیوی داشتند را دارا هستند؛ اگر شما بر روی یک ست لنز با کیفیت سرمایه گذاری کنید، آن لنزها سال ها در این صنعت قابل استفاده خواهند ماند.
۲ .می توانید از آنها بر روی دوربین های مختلف استفاده کنید
یکی از بهترین نکات درباره لنزها این است که آنها تطابق پذیر هستند. یک دوربین فقط یک دوربین است، کاری را که باید انجام می دهد تا زمانی که از رده خارج شود و یا خراب شده و با دوربین جدیدی جایگزین شود. اما لنزها همگانی تر هستند و می توانند بر روی هر دوربین دیگری که دارید، اجاره کرده اید و یا از شما خواسته اند بر روی آن ضبط کنید استفاده شوند. بسیاری از شرکت های تولید فیلم و تهیه کنندگان صاحب دوربین فیلمبرداری خود هستند؛ پس اگر شما به پروژه ای دعوت شوید که خودشان به عنوان مثال یک دوربین DRAGON RED دارند؛ شما می توانید با پیشنهاد آوردن لنز های Cooke با کیفیتی که دارید، شانس دریافت آن شغل را افزایش داده و دستمزد بهتری دریافت کنید. ناگفته نماند که از این لنزها می توانید بر روی دوربین خودتان نیز استفاده کنید و تا سال ها که دوربین های جدید می آیند و می روند، روی آنها حساب کنید.

۳ .لنزها بهتر اجاره می روند
تقریبا همه می خواهند روی دوربین های RED یا ALEXA سرمایه گذاری کنند تا آنها را مستقیم یا از طریق دفترهای اجاره تجهیزات سینمایی، اجاره دهند. مشکل اینجاست که افراد زیادی در حال انجام این کار هستند و دفترهای اجاره تجهیزات سینمایی پر است از این نوع دوربین ها. بسیاری از فیلمبردارانی که این نوع دوربین ها را خریده اند متوجه می شوند که اجاره دادن آنها کار سختی است و دوربین ها در نهایت جایی بر روی یک قفسه خاک می خورند. با این حال لنزها بهتر اجاره می روند؛ افراد کمتری هستند که بر روی یک لنز با کیفیت سرمایه گذاری می کنند و همانطور که در نکته قبل گفتیم، لنزها اینقدر تطبیق پذیر هستند که مناسب پروژه های بیشتری برای اجاره هستند؛ به عبارت دیگر پروژه ای که قصد اجاره دوربین RED را دارد، به سراغ دوربین ALEXA نخواهد رفت، اما درباره لنزها اینطور نیست و احتمال دارد هر دو پروژه قصد داشته باشند لنزهای Schneider دهانه PL شما را اجاره کنند