«قلمرو رویای سپید» نوشته یاسوناری کاواباتا

پایگاه خبری نمانامه: انتشارات ققنوس کتاب « قلمرو رویای سپید» نوشته یاسوناری کاواباتا نخستین برنده ژاپنی نوبل را منتشر کرد.
انتشارات ققنوس کتاب «قلمرو رویایی سپید» نوشته یاسوناری کاواباتا را با ترجمه مجتبی اشرفی منتشر و روانه بازار نشر کرد.
کاواباتا نخستین نویسنده ژاپنی است که توانست با ترسیم آداب و رسوم و فرهنگ غنی ژاپنی، با نوشتن آثاری درخشان که از مهم­ترین و برجسته‌­ترینِ آن‌ها می‌­توان به دو اثر قلمرو رویایی سپید و آوای کوهستان اشاره کرد، نظر آکادمی نوبل را به­ خود جلب کند. کتاب حاضر شاهکار اوست، آوای کوهستان را نیز به ­سبب فرم بدیعش در روایت داستان و شخصیت‌پردازی مهم­ترین اثر او دانسته‌­اند.
کاواباتا توانست در سال ١٩۶٨ با پشت سر گذاشتن رقیبان سرشناسش ساموئل بکت، نویسنده و نمایشنامه­‌نویس ایرلندی، آندره مالرو نویسنده فرانسوی و همچنین ویستن هیواودن، شاعر انگلیسی، مهم­ترین جایزه ادبیات، جایزه نوبل، را نصیب خود کند.
در پست جلد کتاب آمده است: «قطار از تونلی طولانی عبور می­‌کند و وارد قلمروی رویایی که پوشیده از برف است می‌­شود. و این­گونه است که، با حرکت آرام قطار و عبورش از ایستگاه‌­های مختلف، راوی ما نیز وارد داستان می‌شود و زوایایی از قصه خود را، همچون تابلوهایی از رویا که گاه داستانی عاشقانه گاه داستانی از تنهایی، انزوا، اندوه و ازهم­گسیختگی روابط عاطفی، برایمان بازگو می­‌کند.»
یاسوناری کاواباتا با چیرهدستیِ بسیار زیادِ خود داستان را به‌آرامی، همچون نوری که لحظه‌­ای بر پرده­ای تیره می‌‌‌ی­افتد و تماشاگر لمحه‌­ای از آن را می­‌بیند، پیش می‌برد و به‌­تدریج با عمیق‌ترین زوایای روحی شخصیت‌ها آشنایمان می­‌کند. گویی خواننده، همچون تماشاگری که در سالن تاریک سینما نشسته، هر آن منتظر دیدن لحظه­‌ای از مرئی شدن این تصاویر دنیای خیالی است.