فیلم «دا ۵ خون» ساخته اسپایک لی

پایگاه خبری نمانامه: اسپایک لی، کارگردان آمریکایی در آخرین فیلم خود به نام «دا ۵ خون» (Da 5 Bloods) به جنگ ویتنام و نگاه سیاهپوستان ایالت متحده به این مناقشه نظامی پرداخته است.
او در این اثر علاوه بر یادآوری شمار بالای سربازان سیاهپوستی که در جنگ ویتنام کشته شدند به تاثیر روانی این منافشه نظامی بر سربازان و جامعه آمریکا نیز توجه کرده است.
اسپایک لی در مورد خاطراتش از دوران جنگ ویتنام می گوید: «جنگ ویتنام اولین جنگی بود که به خانه آمریکایی ها راه یافت و من اخبار آن را تماشا می کردم. من در این فیلم در واقع به آنچه دیدم پرداخته ام. من آن موقع به اندازه کافی بزرگ شده بودم تا بفهمم ماجرا از چه قرار است.»
فیلم «دا ۵ خون» سرنوشت چهار سرباز سیاهپوست آمریکا را روایت می کند که برای کشف جسد سرجوخه خود و گنجی که او در مخفی کردن آن به آنها یاری رسانده بود به ویتنام باز می گردند.
موضوع تازه ترین اثر کارگردان «کار درست را بکن» (Do the Right Thing) با رویدادهای اخیر آمریکا، از جمله کشته شدن جورج فلوید و اعتراض های پس از آن بی ارتباط نیست. کارگردان ۶۳ ساله آمریکایی تاکید می کند که با «دا ۵ خون» قصد دارد به مخاطب نشان دهد تا چه حد تصویری که از نقش سیاهپوستان در جنگ ویتنام و به طور کلی زندگی در جامعه آمریکا ارائه می شده ناقص بوده است.
فیلم «دا ۵ خون» قرار بود برای اولین بار در جشنواره فیلم کن امسال به نمایش درآید. اسپایک لی نیز قرار بود رئیس هیات داوران این دوره از مهمترین جشنواره سینمایی سال باشد اما شیوع ویروس جدید کرونا مانع از برگزاری جشنواره در ماه مه شد.
کاربران نتفلیکس از روز جمعه ۱۲ ژوئن (۲۳ خرداد) میتوانند تازه ترین اثر کارگردان «مالکوم ایکس» را تماشا کنند.
اسپایک لی در سال ۲۰۱۸ برای فیلمنامه «بلکککلنزمن» (BlacKkKlansman) برنده جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی شد.