صیانت از چهره های زخمی هنری!

به قلم: جبارآذین

در شرایطی که سینما و فرهنگ و هنر کشور به لطف ناکار آمدی، باندبازی، زد و بندهای مالی، قانون گریزی، سلیقه مداری، سرمایه نوازی ، حیف و میل بیت المال در پوشش جشنپاره ها و افسار گسیختگی اخلاقی و مناسباتی و مدیریتی و کامجویی نامدیران سینما با پول ملت در حیات های خلوت خود و چاق کردن قلیان مافیا و پولشویان، دوران فرسایش و فروپاشی و جدایی از مردم و ارزشها و آرمان ها را طی می کند و هنرمندان توانا و خلاق و آزاده، منزوی و بیکار و خانه نشین و طرد شده اند، وزارت ناتوان و محتاج ارشاد در راستای تداوم اقدام تاریخی و سودآور تولید حیات خلوتهای متنوع و رنگین، سرخوش و بی خیال و اغواگر، نغمه پوشالی و دروغین “صیانت ازچهره های هنری و سینمایی” را سرداده تا با ایجاد یک خلوت دیگر برای رفقا ناندانی دایرکند.

جالب است، عوامل هنری و سینمایی ارشاد از یک طرف هنرمندان را از هنرآفرینی و فعالیت دورمی کنند و ازطرف دیگر به نام آن ها و در واقع کام خود بساط صیانت پهن می کنند! داستان، همان ماجرای دم خروس و…است!

درهمین حال و هوا، یک نهاد فرهنگی و هنری به جای آسیب شناسی و کمک به حل معضلات و بحرانهای سینما، برای خود و هم اندیشان! سفره هم اندیشی بررسی آئین های مذهبی در سینما به راه می اندازد. آیا برگزاری چنین نشستی و انتظار یافتن و شناسایی رد پا و یا آثاری از آیین های مذهبی در فیلمها و سینمایی که نامدیران، مافیا، پولشویان و ابتدال گراها، آن را از مضامین انسانی، اخلاقی و دینی و محتوا و اندیشه و فرهنگ تهی کرده و پرده سینماها را فیلمک های نازل و بازاری و سوداگرانه اشغال کرده اند، خنده دار نیست. “خانه پدری” کیانوش عیاری، ده سال بعد از انواع مخالفت ها و موافقت ها و کشمکش ها به رغم اعمال اصلاحات! در جاهایی از کشور اکران و ازنمایش آن در جاهایی ممانعت شده است. اجازه نمایش آثارهنری مانند صدور مجوز ساخت، حق هنرمند است و نباید با تیغ تحمیل نظر و سلیقه و سانسور آن را سلاخی کرد. اکران عمومی خانه پدری پرحرف و پر مساله، اقدامی پسندیده است، چرا که اکنون موافقان و مخالفان و منقدان و مردم می توانند آن را ببینند و درباره فیلم و مضامین و نکته های آن و عیاری، منصفانه نقد و قضاوت کنند. توقیف و تحریم هم همچنان بیراه، حاشیه ساز، نادرست و غیرفرهنگی است. البته درجایی که اقتصاد و سیاست و فرهنگ آن، ملوک الطوایفی اداره می شود و هرکس ساز خود را می زند و سوار برتوسن باد پای بیت المال ، راه خود را می رود، این قبیل اقدام ها عجیب نیست!