«شیوع» به کارگردانی استیون سودربرگ

پایگاه خبری نمانامه: تا چند هفته پیش «شیوع» تنها فیلمی خوش ساخت به کارگردانی استیون سودربرگ ، تریلری پزشکی و مورد تایید دانشمندان و محصول سال ۲۰۱۱ بود که خاطره انگیزترین قسمتش مرگ گویئنت پالترو در پانزده دقیقه ابتدایی فیلم است.
اما با پاندمی کووید-۱۹ «شیوع» نام مطرح این روزهای اهالی سینما شده و به جدول پرخواهان‌ترین فیلم آی تیونز راه یافته و به ناگاه فیلم سودربرگ به دقیق‌ترین فیلم فاجعه تاریخ سینما تبدیل شده است.
مسلما اتفاق جذابی است اما اعتبار این القاب به نویسنده فیلمنامه اسکات زی. برنز می‌رسد که در دوران نوشتن فیلمنامه با کارشناسان از جمله دو اپیدیمی لوژیست به نام‌های لری برلینت و یان لیپکین مشورت می‌گرفت تا خاطر جمع شود فیلمنامه با واقعیت‌های علم یک بیماری فراگیر مطابقت دارد.
پس از شیوع ویروس کرونا یا بیماری کووید-۱۹ مصاحبه‌ای تلفنی با برنز انجام شده و او حرف‌های جالبی ‌زده. «ژانویه برایم مسجل شد که ویروس کرونا چیزی نیست که فقط در چین بماند. به نظر می‌رسید که به موقعیت در حال حاضرمان برسیم.می‌دانستم ماجرا بزرگتر از حرف‌های دولتمردان ماست یا حتی چیزهایی که رسانه‌ها پوشش می‌دادند. موقعیت بدی برای دولتمردان مان است.نمی خواهند هراس ایجاد کنند،اما اگر بیماری را کوچک جلوه بدهند مردم زمان مناسب برای آمادگی پیدا نخواهند کرد.بنابراین حالا دارید ترس و فاجعه را می بینید و وقتی شیوع بیماری بیشتر و اوضاع بدتر شد،مردم دیگر به حرف تان گوش نمی‌دهند چون آخرین بار حقیقت را نگفتید.» برنز در ادامه از واکنش مردم و درخواست‌های شان در شبکه‌های اجتماعی از خود سخنان جالبی گفت.
«اتفاقات عجیبی در صفحات من در شبکه‌های اجتماعی افتاده است.آدم‌هایی که اصلا نمی‌شناسم‌شان همه کاری انجام داده اند، از اتهام به اینکه قابلیت سفر به آینده دارم تا اینکه راه ارتباط و دسترسی به خدا دارم یا اینکه از اعضای شعبده بازان هستم.اما بیشتر دوستانم که فرزند دارند نظرم را درباره ویروس کرونا می‌خواهند و اینکه چه اتفاقی خواهد افتاد و مرحله بعدی چیست .معمولا متذکر می‌شوم که من پزشک نیستم. تخصص ندارم.اما متخصصان شگفت انگیزی را می‌شناسم که در دوران نوشتن شیوع کمک کردند، دکتر یان لیپکین از دانشگاه کلمبیا ودکتر لری برلینت که اپیدمی لوژیست در «بی اریا» است.بهترین کار در شرایط فعلی گوش دادن به راهنمایی های متخصصان تیزهوش است.اعمال توصیه های بهداشتی مانند فاصله گذاری اجتماعی، شستن دست ها و اگر بیمار هستید در خانه ماندن است
برنز سپس درباره ویروسی که در فیلم شیوع شخصیت ها را مبتلا کرد توضیح داد.
«ویروس ما MEV-1 کرونا نیست. براساس دو ویروس هیجان انگیزاست به نام Nipah که خوک ها را درگیر می‌کند و Hendra که در اسب هاست. اما بقیه ویژگی ها شامل حال خانواده ویروس‌ها می‌شود.همه دانشمندان احساس می کردند که یکی از بهترین مکان ها برای جهش ویروسی و انتقال انسانی یکی از بازارهای فروش حیوانات زنده در دنیاست.به خصوص مردمی که به یخ زدن (گوشت) عادت ندارند و در فرهنگ شان خرید حیوانات زنده است.»