«راهنمای انعطاف بدنی» اثر کریگ کِلیوِنجر

«کریگ کِلیوِنجر» متولد ۱۹۶۴ در شهر دالاسِ ایالت تگزاس می‌باشد. او در دانشگاه معتبرِ ایالتیِ کالیفرنیا، ادبیات خوانده است. وی از سال ۲۰۰۲ دست به قلم شد و امروزه با انتشارِ تنها دو رمان به شهرت فراوانی رسیده است.

وی به شدت تحت تاثیر بزرگانی مانند “ادگار آلن‌پو، ایتالو کالوینو و کوبو آبه” می‌باشد و آثار داستانی وی در ژانر نئو-نوآر طبقه بندی میشوند. راهنمای انعطاف بدنی، اولین رمانِ کلیونجر بود که در سال ۲۰۰۲ توجه منتقدان ادبی را به خود معطوف نمود تا جایی که «چاک پالانیک» نویسنده رمانِ تحسین شده «باشگاه مشت‌زنی» به مدح آن پرداخت.

بیشتر مضمون این کتاب در قالبِ “یک تک‌گویی طولانی، دردناک و تاثیرگذار” توسط یک مرد حدودا سی ساله روایت میشود. داستان درباره‌ی مردی است که به دلیل اووردوز و سوء مصرف دارو‌های مسکن، راهی بیمارستان شده است.

پزشکان قصد دارند براساس قانون ارزیابی کنند که این مورد پزشکی بر اثر تصادف و اتفاقی بوده است یا یک اقدام به خودکشی محسوب می‌شود. در اینجا این مرد که هویتی جعلی دارد و یک جاعل حرفه‌ای نیز می‌باشد در یک دوراهی دشوار قرار می‌گیرد؛ دوراهی اعلام هویت و سر درآوردن از زندان در مقابل گزینه بیمارستان روانی.

وی تصمیم میگیرد داستان سرایی کند و پزشکان را فریب دهد؛ از اینجا شاهد روایت زندگی او هستیم که بسیار جذاب می‌باشد. همانند عنوان کتاب، با یک اثر نسبتا عجیب و غریب و متفاوت مواجه‌ایم که به طرز خلاقانه و ماهرانه‌ای نوشته شده است و “سویه‌هایی تاریک از زندگی انسانی را با تمِ روانشناختی” به تصویر میکشد.

توصیفات نویسنده از “دوران کودکی شخصیت اصلی و مصائب احساسی وی” بسیار خوب از کار درآمده است و فضای خانوادگی و اجتماعی دردناک و سیاهی را به دقت تمام توصیف کرده است. شخصیت اصلی که نامِ ثابت و مشخصی هم ندارد، قصد دارد با استفاده از داستان زندگی و گذشته اش از مهلکه و موقعیت کنونی بگریزد در حالی که همزمان قصد دارد از گذشته و شخصیت خود نیز فرار کند!

شخصیت راوی در حالی گذشته‌اش را برای ما و پزشکان تعریف می‌کند که تحت تاثیر مواد و در توهم به سر می‌بَرد و در اینجا “تفکیک دروغ از واقعیت” امر دشواری می‌شود؛ مخصوصا اینکه وی در جا‌هایی خودش را نیز نقد میکند و کاملا گیج میشویم!

در مجموع با یک اثر خواندنی، نسبتا پیچیده، جذاب و نفس‌گیر روبرو هستیم که کمتر نمونه‌ای از آن در ادبیات قرن بیست و یکم میتوان یافت که در چنین سطح مناسبی پرداخت شده باشد. پایان بندی کتاب نیز نمایانگر “هنرِ نویسنده در خلق تعلیق و غافلگیری” است. از داستان «راهنمای انعطاف بدنی» در سال ۲۰۰۷ فیلمنامه‌ای اقتباس شد و از آن فیلمی به کارگردانی «میگوئل ساپوچنیک» و با بازی «چنینگ تاتوم» ساخته شد.

چاپ دوم داستان «راهنمای انعطاف بدنی» اثر کریگ کِلیوِنجر با ترجمه «رضا اسکندری آذر» در سال ۱۳۹۸ و در ۲۸۸ صفحه منتشر شد. این کتاب خواندنی توسط نشر هیرمند و با قیمت ۴۸.۰۰۰ تومان منتشر شده است.

از متن کتاب: ” داستان زندگی یک فرد مساوی است با آنچه دارد، به علاوه‌ی آن چه بیش از همه در دنیا میخواهد، منهای آن چه واقعا حاضر است برای رسیدن به خواسته‌اش فدا کند. “