ده میلیون مخاطب به سینما‌ها بر می‌گردند؟

پایگاه خبری نمانامه: در شرایطی که سینمای ایران با افزایش واکسیناسیون امیدوار به بازگشت به روزهای پرفروش قبل از پاندمی کروناست که مقایسه گیشه دو سال شیوع کرونا با قبل از آن نشان از وضعیت سخت سینما برای بازگشت به روال عادی دارد.
سینمای ایران در نیمه اول سال ۹۹ با تعطیلات پرتعداد و اکرانی که مهم‌ترین آثارش دو فیلم «شنای پروانه» و «خوب بد جلف: ارتش سری» بودند، مجموع ۹ میلیارد تومان فروش و ۶۲۳ هزار مخاطب داشت. در حالی که پخش‌کننده‌ها برای جبران ضرر مالی متوسط قیمت بلیت را به ۱۸ هزار تومان رسانده بودند و اغلب فیلمسازان با مشاهده این افت بزرگ حاضر به اکران فیلم‌شان نشدند.
با گذشت یک سال و بعد از جشنواره فجر فیلم‌هایی «خورشید» ، «هفته یک بار آدم باش» و «خون شد» نتوانستند اکران نوروزی پر رونقی را رقم بزنند. در ادامه اما اکران «دینامیت» بود که گیشه نیمه اول سال ۱۴۰۰ را تا حدی نجات داد و با وجود شرایط قرمز کرونا و بدتر شدن شیوع نسبت به سال گذشته سینمای ایران ۲۶۰ هزار نفر رشد مخاطب داشت و با توجه به افزایش دوباره قیمت بلیت به متوسط ۲۵ هزار تومان گیشه این شش ماه به مجموع فروش ۱۹ میلیارد تومان رسید.
در این شرایط سینمای ایران در نیمه دوم امسال برای تکرار فروش نیمه دوم سال ۹۸ باید بیش از صد میلیارد تومان فروش و برای تکرار مخاطب زمان مشابه دو سال پیش باید ده میلیون نفر را به سینماها بکشاند ماموریت سختی که حتی اگر به لطف افزایش قیمت بلیت به آمار فروشش نزدیک شوند تکرار جذب این تعداد مخاطب تا حد زیادی غیرقابل دسترس است.