«دلشاد احمد» بازیگر سرشناس اقلیم کُردستان درگذشت

 

پایگاه خبری نمانامه: «دلشاد احمد» بازیگر سرشناس سینما و تئاتر اقلیم کُردستان و رئیس انجمن بین‌المللی هنرهای زیبای «یوتوبوری» در بیمارستان شهر یوتوبوری در کشور سوئد درگذشت.
«دلشاد احمد» بازیگر باتجربه سینما و تئاتر اقلیم کُردستان که دبیر جشنواره فیلم و تئاتر کُردی «یوتوبوری» (گوتبورگ) و همچنین ریاست انجمن بین‌المللی هنرهای زیبای «یوتوبوری» را عهده‌دار بود؛ بعد از مدتی مبارزه با بیماری سرطان، در ساعت ۵ بامداد روز دوشنبه ششم اردیبهشت ماه جاری (۲۶ آوریل ۲۰۲۱) در بیمارستان شهر یوتوبوری در کشور سوئد به درود حیات گفت.
«دلشاد احمد» در سال ۱۹۸۵ در رشته کارگردانی و بازیگری تئاتر در دانشکده هنرهای زیبای سلیمانیه فارغ‌التحصیل شد و در همان زمانی که در کردستان عراق زندگی می‌کرد؛ در تعدادی از نمایش‌های مطرح آن مقطع درخشان هنری، به عنوان بازیگر و کارگردان، نقش تأثیرگذاری داشت و علاقمندان به هنر نمایش، با اشتیاق فراوان به تماشای آثار این هنرمند فقید می‌نشستند.
وی همچنین در تعدادی از مجموعه‌های تلویزیونی کُردی در تلویزیون‌های سلیمانیه، اربیل و کرکوک هم بازی کرد و با نقش‌آفرینی‌های بی‌نظیر خود، علاقمندان را به پای جعبه جادویی می‌کشاند.
این هنرمند کُرد، در سال ۱۹۹۴ به اروپا سفر کرد و در شهر یوتوبوری سوئد اقامت داشت و در آنجا هم به فعالیت‌های هنری خود ادامه داد و در تعدادی از نمایش‌ها و فیلم‌ها‌ی آنجا هم به زبان سوئدی بازی‌های ماندگاری انجام داد.
«دلشاد احمد» که مدیر و سرپرست گروه هه‌لپه‌رکی انجمن بین‌المللی هنرهای زیبای «گوتبورگ» سوئد را بر عهده داشت، با هنرنمایی جوانان کُرد ساکن اروپا و با اجرای رقص‌های کُردی مناطق مختلف کُردستان، در دوره‌های مختلف جشنواره بین‌المللی موسیقی، رقص و حرکات موزون «هامرکولن» گوتبورگ، حضور داشتند و در دوره‌های مختلف این رویداد هنری با سابقه بیش از چهل ساله هم رتبه اول را از آن خود می‌کردند.
این بازیگر سینما و تلویزیون، همه ساله در جشنواره بین‌المللی فیلم «گوتبورگ» به عنوان بزرگترین جشنواره فیلم در کشورهای حوزه اسکاندیناوی حضور پیدا می‌کرد و رابطه دوستانه و صمیمی با «یوناس هولمبرگ» مدیر هنری این رویداد معتبر سینمایی داشت و پل ارتباطی این فستیوال و جشنواره بین‌المللی فیلم «سیلیمانیه» در اقلیم کردستان بود و هر ساله، تعدادی از سینماگران سوئدی و اساتید دانشکده سینمای یوتوبوری را به سلیمانیه دعوت می‌کرد و در سال ۲۰۱۸ هم آثاری از سینمای کودک سوئد، برای کودکان کردستان اکران شد.
«دلشاد احمد» در سال ۲۰۱۹ در آخرین کار هنری خود به عنوان بازیگر، در نمایش «پدر» نوشته «اگوست استریندبرگ» نمایشنامه‌نویس سرشناس سوئدی و از نمایشنامه‌نویسان بزرگ و تأثیرگذار تاریخ ادبیات نمایشی جهان، بازی کرد.
این اثر نمایشی به کارگردانی »صدیق عزیز» هنرمند کُرد ساکن کشور نروژ، با ترجمه «دلاو‌ر قره‌داغی» و با هنرنمایی بازیگران سرشناس و باسابقه تئاتر اقلیم کُردستان و مقیم کشورهای مختلف اروپایی، از جمله؛ «شه‌مالی عه‌به ره‌ش»، «خه‌رمان هیرانی»، «سیروان جه‌مال»، «شادان فوئاد» و «کاروان عه‌لی مه‌جول» به مدت ۱۰ روز در سالن تئاتر مجموعه هنرهای زیبای شهر سلیمانیه پایتخت فرهنگ و هنر اقلیم کُردستان عراق روی صحنه رفت و مورد استقبال بی‌سابقه علاقمندان به هنرهای نمایشی قرار گرفت.
این نمایش در ادامه، با بازی «دلشاد احمد» و هنرنمایی دیگر هنرمندان کُرد اقلیم کردستان، در بخش رقابتی شانزدهمین دوره جشنواره تئاتر کُردی سقز در کشور ایران، روی صحته رفت و چندین جایزه را هم از آن خود کرد.
«دلشاد احمد» در دوران همه‌گیری ویروس کشنده کرونا هم از فعالیت‌های هنری غافل نبود و با همکاری دوستانش در انجمن بین‌المللی هنرهای زیبای «یوتوبوری»، هفتمین دوره جشنواره فیلم کُردی «یوتوبوری» را با نمایش فیلم‌هایی از کارگردانان کردستان ایران، اقلیم کردستان عراق، سینماگران کُرد مقیم اروپا، فیلمسازان خارجی و برپایی چندین نشست تخصصی سینمایی؛ در روزهای ۷ و ۸ و ۹ آذر ماه ۱۳۹۹ (۲۷ و ۲۸ و ۲۹ نوامبر ۲۰۲۰) به صورت آنلاین برگزار کر‌د.