درگذشت علی‌اکبر رنجبر کرمانی تاریخ پژوه

پایگاه خبری نمانامه: علی‌اکبر رنجبر کرمانی (محقق تاریخ معاصر) بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.

علی اکبر رنجبر کرمانی که در روزهای اخیر به دلیل ابتلا به بیماری کرونا در بستر بیماری بود، درگذشت. «مسی به رنگ شفق. خاطرات سیدکاظم موسوی بجنوردی»، «کتاب عزت شیعه-تاریخ شفاهی زندگی فرهنگی، اجتماعی و سیاسی آیت‌الله امام موسی صدر» از آثار این تاریخ‌پژوه هستند.

محسن کمالیان، پژوهشگر و از دوستان رنجبر کرمانی با تأیید این خبر گفت: من روز گذشته (هفتم شهریورماه) از طریق پسرش متوجه شدم که به کرونا مبتلا شده‌ است. او گفت پدرش در بیمارستان بستری و در کماست.
به گفته کمالیان، رنجبر کرمانی شامگاه دیروز و یا امروز صبح (دوشنبه، هشتم شهریورماه) بر اثر ابتلا به کرونا از دنیا رفته است.
او درباره این پژوهشگر تاریخ گفت: آقای کرمانی متولد سال ۱۳۳۸ و یا ۳۹ بود. مدرک مهندسی خود را از دانشگاه شریف گرفت اما بعد از فارغ‌التحصیلی کار مهندسی را رها کرد و وارد حوزه مطالعات تاریخ شد. او از ابتدای تأسیس حزب جمهوری اسلامی توسط شهید بهشتی با آن‌ها همکاری داشت و همیشه با دکتر محمدرضا بهشتی، فرزند شهید بهشتی، همکار بود. او عضو هیئت امنای موسسه مطالعات تاریخ خاورمیانه بود و در سال‌هایی که دکتر بهشتی در آلمان دکتری خود را می‌گرفت، او را به عنوان جایگزین خود به عنوان رئیس موسسه انتخاب کرده بود. در سال‌های اخیر هم با موسسه تاریخ معاصر همکاری می‌کرد.
کمالیان افزود: از رفتن او شوکه شدیم و عجیب همزمانی درگذشت او با شب سالگرد ربودن امام موسی صدر است. کرمانی جزء اولین کسانی بوده که به معرفی و احیای امام موسی صدر همت گمارد و با هم تاریخ شفاهی امام موسی صدر را در قالب کتاب «عزت شیعه» نوشتیم.
«مسی به رنگ شفق؛ خاطرات سیدکاظم موسوی بجنوردی» و «عزت شیعه؛ تاریخ شفاهی زندگی فرهنگی، اجتماعی و سیاسی آیت‌الله امام موسی صدر» از آثار این تاریخ‌پژوه هستند.