خطر تازه ای برای جریان فیلمسازی

 

پایگاه خبری نمانامه: اگر باورتان نمی شود که سریال های شبکه ویدئویی هم می توانند در روند تولید فیلمهای سینمایی اخلال ایجاد کنند، پس این مطلب را بخوانید. در شرایطی که افزایش نجومی دستمزدها طی چند سال گذشته بدل به مانعی نگران کننده سد راه تهیه کنندگان سینما شده و در ماه های اخیر هم افزایش هزینه تولید فیلم و نیز اجاره لوازم، بار مضاعفی را بر دوش پروژه ها تحمیل کرده اند، حالا با داغ شدن ساخت سریال های ویژه پخش در شبکه نمایش خانگی، سازندگان فیلمهای سینمایی خود را مواجه با مشکل تازه ای می بینند. مشکلی که بویژه برای تهیه کنندگان غیر وابسته و مستقل سنگین تر هم تمام می شود؛ چون ناگزیرند با بودجه های معقول و مشخصی پروژه های خود را سر و سامان دهند و توان رقابت با صاحبان پولهای کلان را ندارند.
ماجرا از این قرار است که بعد از اقبال مردم به سریالهایی همچون «شهرزاد»، «عاشقانه» و تاحدودی «گلشیفته»، «ممنوعه» و …، حالا گویا عطش فیلمسازی در این حوزه بیشتر شده است. گرچه نمونه های شکست خورده این حوزه همچون سریال«ساخت ایران۲» و مسابقه «۱۳ شمالی» هم فرضیه تضمین بازگشت سرمایه در شبکه ویدئویی را مورد تشکیک قرار می دهد.
ضمن اینکه بعضا شنیده هایی درباره امکان پولشویی از طریق فعالیت در شبکه ویدئویی هم موجب شده تا شاخکهای بعضی از صاحبان این دست سرمایه ها به سرمایه گذاری در این حوزه حساس و توجه شان جلب شود. همین مسئله که در مواردی موجب می شود سازندگان خرج پروژه را با سودهای سرشار، حتی پیش از آغاز توزیع به جیب بزنند و نیز امکان پرداخت دستمزدهای خیره کننده در کنار این نکته که ساخت سریالها زمان بر و به همان اندازه،دستمزدشان بیشتر است، سریالهای ویدئویی را به عنوان منبع جذابی برای عوامل سینما معرفی می کند. سریالهایی که با توجه به افزایش صدور مجوز تولید آنها از سوی سازمان سینمایی، بزودی تمام عوامل سینما را به سوی خود فرا می خوانند. مسئله ای که موجب می شود تا فیلمسازی خود را با موقعیت بغرنج تازه ای مواجه ببیند و فرصت انتخاب بازیگران و عوامل فنی مورد نظر از آن دریغ شود.
اعتراض اخیر انجمن شرکت‌ها و تهیه‌کنندگان مستقل سینمای ایران نسبت به صدور مجوز ساخت ۹ سریال نمایش خانگی و غیرمسئولانه خواندن آن با این استدلال که نه بازار کشش این تعداد سریال را دارد و نه شرایط تولید و از جمله نیروی انسانی جلوی دوربین و پشت دوربین و تجهیزات سینمایی چنین اجازه‌ای را فراهم می‌کند، زنگ خطری نگران کننده برای سینماست.
این در حالی است که احتمالا در دو سه ماه آتی سه سریال جدید در دست ساخت هم که رقبای قدری محسوب می شوند، با گذر از مراحل تولید، وارد فاز توزیع خواهند شد و اخبار و حاشیه های آنها می تواند تا حد زیادی رویدادها و محصولات سینمایی را تحت الشعاع خود قرار دهد. سریال «نهنگ آبی» فریدون جیرانی، «سال های دور از خانه» مجیدصالحی و «هیولا» به کارگردانی مهران مدیری که هر دو این روزها جلوی دوربین هستند، از جمله این تولیدات قرار دارند.
ضمن اینکه بزودی نیز سریالهای ویدئویی «هشتگ خاله سوسکه» به کارگردانی محمد مسلمی و «احضار» ساخته رامین عباسی زاده نیز فارغ از بار محتوایی و کیفی شان، با توزیع در این شبکه، احتمالا بتوانند بخشی از بودجه مردم را که شاید صرف خرید بلیت سینما شود، به سمت خود بکشانند.
با این وصف مدیران سینمایی چندان از این مسئله نگرانی ندارند.
ابراهیم داروغه‌زاده، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی هفته گذشته در این باره به ایسنا گفت: «سریال چرخه اقتصادی دارد و حتی بازگشت سرمایه در سریال‌سازیِ شبکه نمایش خانگی از سینما هم بیشتر است، چون صاحبان سریال هفتگی پول خود را از مردم می‌گیرند و تاخیرهایی که در اکران سینما هست در این شبکه وجود ندارد. اگر نظام تهیه کنندگی ساماندهی شود می‌تواند موضوع دستمزدها را پیگیری و حل و فصل کند. در شبکه نمایش خانگی همان اهالی سینما مشغول کار هستند. ما در این بخش باید هم نیاز بازار را در تولید فیلم و سریال تامین کنیم و هم فراموش نکنیم تعداد زیادی از عوامل پشت دوربین هستند که به شغل نیاز دارند. ما فقط بازیگر نداریم. ۱۰ برابر آن‌ها عوامل پشت دوربین هستند که فارغ التحصیل شده و مهارت دارند و نیازمند شغل هستند. بخشی از آن‌ها باید در سینما، بخشی در شبکه نمایش خانگی و بخشی هم در تلویزیون مشغول به کار شوند».
دیدگاهی که ظاهرا در آن خلاها و محدودیت های جریان فیلمسازی بویژه برای تهیه کنندگان مستقل لحاظ نشده است. ضمن اینکه تشویق سایر اهالی سینما به حضور بی قاعده در شبکه ویدئویی، بی شک بازار فیلمهای سینمایی را با اخلال بیشتر مواجه خواهد کرد.