حرف های سریال ها و حرف های مردم!

 

 

به قلم: جبار آذین

پایگاه خبری نمانامه: بر سریال های خوش ساخت و با محتوای گاندو و خانه امن نقدهای مثبت نوشته و در رسانه ها منتشر کردم که با استقبال و در مواردی پرسش مخاطبان روبرو شد. برای استقبال کننده ها، تنها سپاس را هدیه دارم، ولی در پاسخ پرسش ها، ابهام ها و سوتفاهم های دوستان و بعضی هنرمندان و هنر دوستان که مسایلی را مطرح کرده اند، افزون بر جواب هایی که به نظرها و کامنت هایشان داده ام، در این یادداشت توضیحاتی ارائه می کنم. بدیهی اینکه، نوشتار من، واگویه دیدگاه های یک منقد هنری است و شاید لازم باشد، عوامل دیگر به ویژه کسانی که مورد پرسش قرارگرفته اند هم در حد نیاز و شایسته، پاسخگو باشند. دوستان ارجمند پرسیده اند: مجموعه های تلویزیونی پلیسی امنیتی گاندو و خانه امن و … نمایشگر اقتدار، صلابت، کوشش های خستگی ناپذیر و ایثارگرانه نیروهای اطلاعاتی، امنیتی، حفاظتی، انتظامی هستند. به گونه ای که مخاطب با تماشای آن ها از وجود چنین نیروهای توانا و کارآمد، احساس غرور و امنیت می کند. با این همه و به رغم حضور قدرتمند نیرو های یاد شده، فجایعی در کشور عزیزمان رخ می دهد. به عنوان نمونه: داعش درخانه ملت، آتش بپا می کند، در مرقد امام راحل، جنجال می آفریند؛سردار ملی مقاومت در عراق و سردار علمی کشور درت هران ترور می شوند، تاسیسات هسته ای کشور، مورد تعرض و تخریب قرار می گیرد و…

به نظرمی رسد آنچه در سریالها به نمایش در می آید با واقعیتهای جامعه همخوان نیست. پاسخ این ناهماهنگی و تناقض چیست؟ در پاسخ پرسشگران، از مظلومیت و محاصره کشور و ملت و هجمه های گسترده دشمنان و هزاران نیرنگ و دسیسه که جهت آشفتگی و تخریب ایران به کمک مزدوران داخلی انجام می دهند، نوشته و یادآور شده ام که در سریال های مذکور، تنها گوشه هایی از عملکرد نیروها نمایش داده شده و آنها روزانه باده ها مورد پرونده مشابه درگیراند و باید همه چیز را در نظر داشت و عالمانه و منصفانه قضاوت کرد.

اما اغلب سوال کنندگان با اصرار نوشته اند:  با تمام این مسایل، وقوع چنین رویدادها، نشانگر وجود نقص و کاستی است، چرا برای جبران آن کاری نمی شود، زیرا این نوع رخداد ها، به حساب ضعف نیروها گذاشته می شود و این با مضامین سریال های امنیتی مغایر است! گرچه برای آنها، حرف های متقن داشتم، ولی قانع شدنشان، ضرورت پاسخگویی دیگران و عوامل ذیربط را می طلبد که شایسته است به این مهم، عنایت شود. همچنین در تولید سریال های پلیسی امنیتی، بر مبنای واقعیت ها و ساختار دراماتیک آنها، افزون برن مایش توانایی و قوت، اشکالات و کاستی های نیروها هم بازگو گردد!