ترور شخصیتی وزیر پیشنهادی ارشاد!

به قلم: جبار آذین

پایگاه خبری نمانامه: چند روز پیش از اعلام بخشی از نظرات آقای اسماعیلی، وزیر ارشاد پیشنهادی آقای رییسی، در یادداشتی تحلیلی از اینکاره نبودن او نوشتم که به رغم استقبال اهالی خردمند فرهنگ و هنر با سکوت منافع طلبان فرهنگ و هنر به ویژه سینما روبرو شد.

بعد از ارائه نظریه های او، یکباره موجی از هجمه توسط دو گروه هنرمندنما و هنرمندان، ضد اسماعیلی شروع شد. آغازگران این هجمه، هنرمند نماها و کاسبکاران و منافع جویان بودند که چون دیدند، منافعشان با مواضع وزیر پیشنهادی، تامین نمی شود، به جای بحث و نقد علمی و کارشناسانه نظرات او، اقدام به اتهام زنی و فحش باران آقای اسماعیلی کردند و متعاقب این رخداد، هنرمندان هم که از مواضع تند وزیر پیشنهادی، برای حیات فرهنگ و هنر، احساس خطر کردند، وارد میدان شدند.

اعتراضگران هنرمند و هنرمندنما با میل و نقشه و هدایت گروه دوم، با یکدیگر قاطی شدند و هنرمند نماها باسوء استفاده از اعتراض قابل بحث آنها، سوار بر موج اعتراض ها، فضا را به سوی ترور شخصیت آقای محمد مهدی اسماعیلی سوق دادند. جالب آنکه در میان اعتراض معترضان، به ندرت از نقد و تحلیل کارشناسانه نظرات آقای اسماعیلی خبری بود و آنچه به چشم می آمد و می آید، هجو و تمسخر و توهین و سیل اتهام و دشنام است.

نکته جالب تر اینکه، انجمن منفعلان موسوم به منتقدان وابسته به خانه سیاسی و تجاری سینما که هیچ وقت در برابر رخدادها و وقایع هنری و سینمایی، واکنش نشان نمی داد، به دلیل اینکه از سوی وزیر پیشنهادی، موجودیت سیاسی، غیرصنفی و غیرفرهنگی خانه سیاسی/ تجاری سینما زیر سووال رفته است، به دستور روسای خود وارد گود شده و صف سیاه لشکرها را تشکیل داده اند. جا داشت منقدان دلسوز و هنرمندان راستین، مستقل و با اتخاذ مواضع اصولی و ضوابط تخصصی، بر خلاف منافع طلبان سینما به تحلیل و نقد کارشناسانه دیدگاه آقای اسماعیلی می پرداختند وصف خود را از یی هنران کاسبکار، جدا می کردند و دوغ و دوشاب قاطی نمی شد.

درهرحال نظرات وزیر پیشنهادی آقای رییسی، قابل نقد و بحث است و با تخریب و ترور شخصیت او و سهم و باج خواهی نمی شود و نمی توان حقایق را برای اهالی فرهنگ و ملت، مجلسیان و دولتیان مشخص کرد. این راه به ترکستان است. نقد، عالمانه و سازنده و ترورشخصیت، ظالمانه و ناجوانمردانه است. عالم، منصف و جوانمرد باشیم!