تجلیل از یک فیلمنامه نویس حرفه ای و متعهد

تجلیل از یک فیلمنامه نویس حرفه ای و متعهد

به قلم: جبار  آذین

پایگاه خبری نمانامه: یکی از دستاوردهای مهم و ارزشمند سینما و تلویزیون در چهار دهه اخیر، ظهور فیلمنامه نویسان کار بلد و مستعد است. اگر در سینما و تلویزیون سال های دور، به ندرت فیلمنامه نویس قوی و فیلمنامه خوب دیده می شد، ولی اکنون کمتر فیلمنامه نویس و فیلمنامه های ضعیف وجود دارد. جدا ازک ارگردان هایی که فیلمنامه های آثار خود را می نویسند و صرف نظر از کمیت و کیفیت آنها، این گروه، فیلمنامه نویس حرفه ای محسوب نمی شوند. همچنین حساب فیلمنامه نویسان سفارشی و بازاری بویژه در حوزه تلویزیون که به جای هنر و تخصص، کشدار کردن و آب بستن به سریالها و درآمد برایشان در اولویت است، از حساب فیلمنامه نویسان هنرمند ومتعهدجدااست.باآنکه فیلمنامه نویس، خالق اصلی آثارسینمایی و تلویزیونی است،امابه غلط همیشه نام و اثرش در سایه عناوین تهیه کننده، بازیگر و کارگردان قراردارد.

در واقع این فیلمنامه نویس است که با آفریدن فیلمنامه،بستر و مسیر و ساختار اساسی داستان و تصویر آثار سینمایی و تلویزیونی را شکل می بخشد. سواد ادبی،نمایشی و سینمایی،شاخص اصلی آثار اغلب فیلمنامه نویسان امروز است. با اینهمه، فیلمنامه همچنان، چشم اسفندیار فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی تلقی می شود. چرا که فیلمنامه ها از منظر سه موضوع بنیادین دچار مشکل اند. نخست: پژوهش لازم و مکفی سوژه ها. دو: داستان پردازی مناسب و باورپذیر و سه: شخصیت سازی کامل. همین نواقص وکاستی ها، بارها سبب انتقاد منقدان و اعتراض مخاطبان شده است. در میان فیلمنامه نویسان حرفه ای و هنرمند، جابر قاسمعلی از بهترین ها است. او باپشتوانه آگاهی های اجتماعی، تاریخی،ادبی، نمایشی، سینمایی و نقد نویسی در کنار تعهد و تخصص، آثارش را به نگارش در می آورد.

قاسمعلی نوشتن هفت فیلم، نه سریال و نه فیلم تلویزیونی را به عهده داشته است. سلامت،صداقت و نقدپذیری این هنرمند را همگان به هنگام پخش سریال وارش که او فیلمنامه اش رانوشته، شاهد بودند. طیفی از مخاطبان سریال به چگونگی پرداخت بعضی شخصیت ها و رخدادهای وارش اعتراض داشتند و قاسمعلی بر خلاف برخی همکارانش که دراین مواقع سکوت و یا مساله را توجیه می کنند،دری ک ویدیو درف ضای مجازی، ضمن پذیرش کاستیهای سریال از مخاطبان تشکر کرد. قاسمعلی اکنون که بازار کار و تولید در سینما وسیما رونق ندارد، در فضای مجازی با راه اندازی سلسله بحث هایی درباره سینما و فیلمنامه نویسی به سینما و فن و هنرفیلمنامه نویسی می پردازد و برنامه اش مخاطبان فراوان دارد.