به یاد دکتر آذرتاش آذر نوش استاد ادبیات عرب

به قلم پروفسور سید حسن امین

پایگاه خبری نمانامه: آذرتاش آذرنوش استاد ادبیات عرب هم از دنیا رفت در ١۵ مهر در ٨۴ سالگی.‌ نام اصلی خانوادگی او در شناسنامه چیز دیگر بود و چون عرق ایرانی داشت، آن را به آذرنوش عوض کرد، مثل شاعر نامور مهرداد اوستا که طلبه ای با نام خانوادگی محمدتقی رحمانی یار احمدی بود و پس از فراغت از دوره کارشناسی در دانشکده الهیات، خود را مهرداد اوستا نامید.
آذرتاش اهل روستاهای قم در حوالی خوش آب و هوای کهک بود. دکتری اش در ادبیات عرب را از فرانسه گرفته بود. چون به ایران آمد، در دانشگاه تهران به کار پرداخت. مایل بود در دانشکده ادبیات تدریس کند، اما دانشکده ادبیات با حضور دکتر فیروز حریر چی اعلام نیاز نکرد و آذرنوش به خلاف میلش به دانشکده الهیات افتاد.‌ درست مانند تبعیدی های دیگری چون دکتر مهدی حمیدی شیرازی که او را به دانشکده ادبیات راه ندادند و به دانشکده الهیات در حقیقت تبعید کردند. همچنین دکتر امیرحسین آریانپور که از دانشکده حقوق و علوم سیاسی به الهیات تبعید شده بود و در آنجا با شهید مرتضی مطهری درگیر شد که من در یادنامه آریانپور به آن اشاره کرده ام.
پیش از آمدن آذرتاش به دانشکده الهیات، رییس گروه ادبیات عرب در آن دانشکده استاد سیدمحمدباقر عربشاهی سبزواری ( پدر مهندس محمد علی مولوی عربشاهی از اصحاب دایره المعارف بزرگ اسلامی ) بود. آذرتاش چون به ریاست گروه رسید، نظم و نسق بهتری به این رشته داد. به علاوه چندسالی هم سردبیر فصلنامه آن دانشکده شد که من هم در آن فصلنامه در زمان سردبیری دکتر هادی عالم زاده چند مقاله نوشته ام. آذرتاش همچنین عضو شورای مرکزی دایره المعارف بزرگ اسلامی به مدیریت سید محمد کاظم موسوی بجنوردی بود.
در گذشت او را به خانواده اش از جمله دوست هنرمند خانم گلدیس آذرتاش شاعر و خوشنویس معاصر تسلیت می گویم و‌ برایش علو درجات آرزو دارم.
سیدحسن امین
١۵ مهر ١۴٠٠