واکنش قائم‌مقام بنیاد سینمایی فارابی به مصاحبه اخیر حسین فرح‌بخش



پایگاه خبری نمانامه: درحالی که حسین فرح‌بخش تهیه‌کننده خالتور در مصاحبه‌ای گفته که بنیاد سینمایی فارابی مرکز رانت‌خواری در سینمای ایران است و خواستار برچیده شدن حمایت‌های دولتی از تولید فیلم در سینما شده، حبیب ایل‌بیگی قائم‌مقام فارابی در واکنش به مصاحبه فرح‌بخش نوشت:

«سلام، خوب بود می‌گفتید که چقدر پول بابت نمایش این دو فیلم (زنها فرشته‌اند، تک‌خال) بصورت بلاعوض از سازمان سینمایی گرفتید. چگونه فقط شما می‌توانید فیلم‌هایتان را چندماه در اکران نگه دارید، تا بتوانید هرماه مبلغی را به‌عنوان حمایت از سازمان سینمایی بگیرید؟ لطفاً بفرمایید شیوه محاسبه پرداخت حمایت به فیلم‌های اکران در دوران کرونا را چه کسی پیشنهاد داده؟ بفرمایید چه کسانی از این رانت اکران فیلم در دوره کرونا بیشترین بهره را بردند؟
این‌ها را بفرمایید، می‌شود متوجه شد رانتخواران چه کسانی هستند و از کجاها رانت می‌گیرند.»

شایان ذکر است درحالیکه فرح‌بخش بارها مدعی فعالیت در سینما با بودجه شخصی شده که در وضعیت ورشکستگی کرونایی سینمای ایران و درحالیکه بسیاری از عوامل فقیر سینما با مشکلات معیشتی ناشی از آن دست به گریبان هستند، ضمن اکران هر دو فیلم اخیر خود، بابت اکران این فیلم‌ها از دولت حمایت مالی هم دریافت کرده است. دولتی که گویا قصد حمایت از اغنیای سینما به جای نیازمندان آن را دارد!

موضوع وقتی جالب می‌شود که بدانیم حسین فرح‌بخش یکی از اعضای شورای صنفی اکران است که برنامه‌ریزی‌ها و برخی سیاستگذاری‌های اکران سینماها را برعهده دارد و عضویتش در این شورا با حکم طباطبایی‌نژاد معاون محذوف پیشین سازمان سینمایی، با جنجال‌ها و واکنش‌هایی از سوی برخی اهالی سینما نیز همراه شد.

از طرفی فرح‌بخش در مصاحبه اخیر خود به انتقاد از حمایت دولت به عنوان بنیاد سینمایی فارابی از تولید فیلم‌ها پرداخته که در جدول شفاف‌سازی سال‌های اخیر سازمان سینمایی، مشخص شده برای تولید تعدادی از فیلم‌های خود از زیرمجموعه‌های سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پول گرفته است!

تهیه‌کننده شارلاتان چندی پیش نیز در مصاحبه‌ای مدعی شده بود که فیلم‌های سینمای ایران بنجل است. این درحالی است که کیفیت محتوایی و ساختاری بسیاری از فیلم‌های اخیر این تهیه‌کننده مانند «تک‌خال»، «زن‌ها فرشته‌اند۲»، «ایکس‌لارج»، «دشمن زن»، «خالتور»، «پا تو کفش من نکن»، «آس و پاس» یا در حد نازلی قرار دارد یا در نهایت کپی از برخی فیلم‌های سینمای قبل از انقلاب معروف به فیلمفارسی است که حتی از داستان فیلم هم فراتر رفته و درحالیکه داستان فیلم از یک فیلمفارسی کپی شده، نام فیلم از فیلمفارسی دیگر عاریه گرفته شده است!

باید منتظر ماند و دید فرح‌بخش که در این سال‌ها کم وارد درگیری رسانه‌ای و حاشیه با اهالی سینما نشده، آیا با این نوشته فضای مجازی حبیب ایل‌بیگی، به قائم‌مقام بنیاد سینمایی فارابی هم واکنش نشان خواهد داد یا مانند ادعاهای شهره قمر بر علیه این تهیه‌کننده، حداقل تا این لحظه مسیر سکوت رسانه‌ای را در پیش می‌گیرد؟