برگزیدگان نوزدهمین مسابقه مطبوعاتی سالانه انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر

پایگاه خبری نمانامه: مراسم پایانی نوزدهمین مسابقه مطبوعاتی سالانه انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر برگزار شد.
به گزارش رسیده، این مراسم با حمایت صندوق اعتباری هنر، کمیسیون ملی یونسکو و خانه تئاتر، عصر پنج‌شنبه ۳۰ مرداد ۹۹ در سالن زنده‌یاد عباس کیارستمی و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و نیز با اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار شد.
در ادامه «فرزاد حسنی» که اجرای مراسم را به عهده داشت، ضمن خوشامدگویی به حضار، از دلایل نحوه برگزاری محدود مراسم امسال سخن گفت و ادامه داد: این سالن، طی سال‌های گذشته لبالب از جمعیت بود و شرایط پیش آمده منجر شد به این حضور حداقلی از افراد که با فاصله‌گذاری کنار هم نشسته‌اند؛ اما همین که پس از مدت‌ها توانسته‌ایم همدیگر را در یک مراسم رسمی فرهنگی-هنری ببنیم، نعمت بسیار بزرگی است. امید که از این شرایط سخت عبور کنیم.
حسنی در ادامه گفت: هیأت مدیره انجمن منتقدان تئاتر برای ادای تعهد به جامعه رسانه‌ای نمایش کشور این مراسم را برگزار کرده و این پیش‌گویی را هم کرده است که به امید خدا در سال ۱۴۰۰ به شرط حیات، حتی اگر سنگ هم از آسمان ببارد و اگر هنوز هم کرونا مهمان ما باشد، انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر، جشن ۲۰ سالگی خود را در قرن جدید، با همان جلال و شکوهی که انتظارش را داریم، به شکل کامل و با معرفی برگزیدگان در هر دو عرصه صحنه و رسانه برگزار خواهد کرد.
در ادامه شهرام گیل‌آبادی، مدیرعامل خانه تئاتر گفت: متاسفم که تئاتر، که فرهنگ اندیش و معرفت باور است و بن مایه و ریشه فکری و اندیشگی و فرهنگی دارد و با هیچ هنر دیگری قابل قیاس نیست، روز به روز در کشور ما با بی‌برنامگی هر چه تمام‌تر روبه‌رو شده و افولش را می‌بینیم.
گیل‌آبادی با اشاره به پنج محور اساسی مدیریت که زیرمجموعه چشم‌انداز قرار می‌گیرد، گفت: حوزه فکری معرفتی جامعه امروز ما چشم‌انداز و نقشه ارتباطی که در حوزه همبستگی و پیوستگی ایجاد شبکه ارتباطی می‌کند، نداریم و اهالی هنر و رسانه‌ که در جامعه توسعه فکری ایجاد می‌کنند، در بی پناهی هر چه تمام‌تر با اقتضائات خودشان در حال حرکت هستند و نه تحت برنامه‌ای خاص. وقتی به اینجا می‌رسیم کشف نقطه استراتژیک سخت نیست، چون اصولا فکری برای ایجاد چشم‌انداز و مدیریت فرهنگی نشده و سالیان سال اقتضایی عمل کرده‌ایم.
گیل‌آبادی گفت: صدوبیست میلیارد تومان کمک ایام بیکاری در قیاس با نیازمندی‌های جامعه هنری ما که سالیان سال از رسیدن به حق طبیعی و منطقی خود بازمانده‌اند، حتی یک قطره هم نیست و تأمین نشدن حقوق انسانی هنرمندان، نتیجه عملکرد مدیران فرهنگی است چنانچه هنرمند تئاتر ما بیمه تامین اجتماعی درستی ندارد و بیست سال پیش برای تأمین بیمه این قشر از کد کارگران شریف شیلات استفاده شده است. امیدوارم روزی برسد که هنرمندان از کد بیمه مشاغل هنری استفاده کنند و نفسی که می‌کشند، عاریتی و قرضی نباشد.
در بخش دیگری از مراسم، کلیپ جذابی با عنوان «با کرونا می‌رقصند» در ستایش مدافعان سلامت پخش شد که ساخته مسعود و سعید برزی بود؛ پس از آن نیز کلیپ معرفی هیأت داوران نوزدهمین مسابقه سالیانه مطبوعاتی انجمن منتقدان خانه تئاتر (دکتر مه‌ناز رونقی، دکتر یونس شکرخواه، دکتر امین روشن و استاد سیف‌الله صمدیان) و جلسات داوری آثار روی پرده رفت؛ در ادامه فرزاد حسنی اعلام کرد که در این دوره ۶۹ تن از ۳۶ رسانه با پرکردن فرم تقاضا، متقاضی شرکت در این رویداد فرهنگی بودند. روز ۱۲ خرداد فراخوان این دوره از مسابقه منتشر و در روز ۹ تیر به مدت ۵ روز تمدید شد. هیأت داوران ۲۱ تیر معرفی شدند که پس از چهار هفته بررسی آثار در بخش‌های هفت‌گانه، جلسه آخر خود را در ۱۶ مرداد برگزار کردند که در پی آن، نتیجه نهایی این تنها رقابت تخصصی و سالیانه مطبوعاتی در حوزه تئاتر مشخص شد و تمامی آثار به شکل کدگذاری‌شده در این رقابت شرکت کرده بودند و داوران هنگام بررسی آثار از نام نویسنده و رسانه، مطلع نبوده‌اند.
او در ادامه به بیانیه هیأت داوران این دوره مسابقه مطبوعاتی انجمن منتقدان خانه تئاتر که اوائل هفته جاری رسانه‌ای شد اشاره کرده که در آن آمده بود: «هیأت داوران بر این باور است که با وجود کم‌رمق بودن برخی از بخش‌ها، چشم‌انداز نوشتاری تئاتری قابل‌تأمل بوده و پلاتوی نوزدهم انجمن، تلاشی است برای جای‌دادن صورتک امید بر پرتره انسان معاصر».
در این بیانیه ضمن ارزیابی آثار مورد بررسی قرار گرفته در بخش‌های مختلف، به این نکته اشاره شد که «گزارش‌های حوزه تئاتر، در این دوره کم‌جان و کم‌نفس بوده و گویی اهمیت گزارش در تئاتر از نگاه اهل مطبوعات به دور مانده است» و به این دلیل، نامزد و برگزیده‌ای در این بخش معرفی نشده است.
در ادامه مراسم، هیأت داوران نوزدهمین مسابقه سالیانه مطبوعاتی انجمن منتقدان خانه تئاتر روی صحنه حاضر شده و لوح تقدیر و هدیه نقدی برگزیدگان را همراه با یک دسته گل به ایشان اهدا کردند.
برگزیدگان نوزدهمین مسابقه مطبوعاتی سالیانه انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر
بخش گفت‌وگو:
رتبه اول: «محسن خیمه‌دوز» از ماهنامه سینما و ادبیات
نامزدها: محسن خیمه‌دوز (ماهنامه سینما و ادبیات)، سبا حیدرخانی (خبرگزاری ایلنا)، فاطمه فلاح (خبرگزاری هنرآنلاین)
در این بخش «محسن خیمه‌دوز» پس از دریافت جایزه خود در این بخش با تشکر از داوران یاد شادروان «همایون خسروی دهکردی» صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول فقید «سینما و ادبیات» و «خسرو خورشیدی» طراح هنری برجسته تئاتر، سینما و تلویزیون که بعد از پنجاه سال این نخستین گفت‌وگویی بود که من با او انجام دادم و مورد توجه داوران قرار گرفت.
حسنی در ادامه صحبت خیمه‌دوز در این زمینه گفت: من همیشه معتقدم که غیر از گفت‌وگو شونده، این گفت‌وگوکننده است که یک گفت‌وگوی خوب را شکل می‌‌دهد.
بخش نقد:
رتبه اول: سمیرامیس بابایی از ماهنامه دنیای تصویر
نامزدها: سمیرامیس بابایی (ماهنامه دنیای تصویر)، وحید عمرانی (روزنامه اصفهان امروز)، دکترشهرام خرازی‌ها (ماهنامه نمایش)
بخش یادداشت:
رتبه اول: «محسن خیمه‌دوز» از روزنامه شرق
نامزدها: محسن خیمه‌دوز (روزنامه شرق)، امید بی‌نیاز (سایت آفتاب)
بخش ترجمه:
رتبه اول: نسرین فلاحی از ماهنامه شبکه آفتاب (محمدرضا فرزاد دبیر بخش تئاتر این ماهنامه جایزه را به نمایندگی از او دریافت کرد)
نامزدها: نسرین فلاحی (ماهنامه شبکه آفتاب)، مسلم آئینی (فصلنامه نمایش)، معین محب‌علیان (دفتر مطالعات تئاتر)
بخش مقاله:
رتبه اول مشترک: مقاله ژورنالیستی «محمد منعم» از ماهنامه شبکه آفتاب و مقاله پژوهشی «حمید امجد» از مجله دفترهای تئاتر نیلا
نامزدها: محمد منعم (ماهنامه شبکه آفتاب)، دکتر حمید امجد (مجله دفترهای تئاتر نیلا)، عسل عصری ملکی (فصلنامه علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی)
در این بخش حمید امجد پیشنهاد داد برای این که بتوان روی کل کیفیت تولید فرهنگی در حوزه مقالات تئاتری تأثیرگذاشت و دیگر شاهد تکرار نام‌های همیشگی نبود، این راه وجود دارد که در یک گزینش چند مرحله‌ای انجمن منتقدان تئاتر و تصمیم‌گیرندگان و داورانش در طول سال شکارگر آثاری باشند که تولید می‌شود و نه فقط آنچه کسانی در مهلت مشخص فراخوان سالانه به این رویداد ارسال می‌شود.
«محمد منعم» نیز کسب جایزه مشترک با حمید امجد در این بخش را افتخاری برای خود دانست و ضمن تأکید بر آموخته‌های خود در زمان دانشجویی، از جایگاه او قدردانی کرد.
بخش عکس:
رتبه اول: کیارش مسیبی برای مجموعه عکس‌های ارسالی
نامزدها: کیارش مسیبی، حمید رضایی و مریم ملک‌مختار
در بخش پایانی مراسم با دعوت از جواد اعرابی (از اعضای هیأت مدیره انجمن)، خدمات و زحمات هیأت داوران این دوره از مسابقه سالیانه انجمن با اهدای لوح تقدیر، هدیه نقدی و نیز دسته‌گل ارج گذاشته شد.
پایان‌بخش این مراسم، استقبال از ایام سوگواری سیدالشهدا (ع) و یاران باوفایش بود که با ورود شمع به صحنه و قرار گرفتن آن روی میز نمادین ماه محرم، و نیز پخش تصنیف خاطره‌انگیز «شب دهم» اثر فردین خلعتبری با صدای علیرضا قربانی و شعر زنده‌یاد افشین یدالهی شکل گرفت.