برگزیدگان ششمین جشنواره ملی عکس نورنگار

پایگاه خبری نمانامه: مراسم اختتامیه ششمین جشنواره ملی عکس نورنگار با حضور محمد فروغی مدیرعامل مجموعه نورنگار، مسعود افشانی دبیر جشنواره، سیف الله صمدیان، سیامک اطلسی بازیگر و اعضای تیم داوری، عکاسان و شرکت کنندگان در جشنواره، به میزبانی تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای مراسم پس از ادای احترام به ساحت شهدای مقاومت و قرائت فاتحه برای سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و همرزمانش، مسعود افشانی دبیر ششمین جشنواره عکس نورنگار به روی سن آمد و پس از خیرمقدم به حضار گفت: خدای بزرگ را شاکر هستم که این افتخار را نصیب من کرد تا با عنوان دبیر ششمین جشنواره عکس نورنگار گزارش ارائه دهم.

وی افزود: همانگونه که مستحضر هستید، جشنواره نورنگار تحت عنوان ایران من و با موضوعات مختلف به صورت سالانه برگزار می شود. طبق روال دوره های گذشته، این دوره از نورنگار نیز دو بخش داشت. بخش اول به بازارهای سنتی و بازارچه های محلی ایران و بخش دوم هم به زندگی روستایی اختصاص یافت.

موضوعات جشنواره ناشی از دغدغه های فرهنگی و بومی بود

افشانی عنوان کرد: انتخاب هر دو موضوع، ناشی از دغدغه های فرهنگی و بومی شناختی در پهنه گسترده این مرز و بوم بوده است و پتانسیل بالای این دو موضوع برای به تصویر کشیدن آنها نیز نقش مهمی در انتخاب داشته است.

وی ادامه داد: با توجه به تجربیات برگزاری دوره های گذشته و پیش بینی های انجام شده، فراخوان جشنواره ششم از تاریخ ۱۵ مهرماه، تا پایان سی ام آذرماه اعلام شد. تعداد آثار دریافتی مجموعا ۱۴ هزار قطعه عکس در هر دو بخش بوده و عکس های دریافتی پس از مطابقت با آیین جشنواره در اختیار هیات داوران قرار داده شد.

دبیر جشنواره در خصوص مراحل داوری گفت: هیات داوران پس از بررسی کلیه آثار و بازبینی های مکرر به صورت انفرادی که ۴ روز طول کشید، در یک نشست مشترک که در تاریخ ۸ دی ماه برگزار شد، بررسی نهایی آثار را انجام دادند و در نتیجه، آثار راه یافته به بخش مسابقه و برندگان را تعیین کردند.

وی افزود: باید تاکید کنم که بر خلاف دو دوره قبل، در این دوره شرکت کنندگان برای ثبت نام و ارسال آثار هیچگونه وجهی پرداخت نکرده اند و ثبت نام به صورت رایگان انجام شده است.

دبیر جشنواره نورنگار ضمن اشاره به تورعکاسی یک روزه به شهر قزوین بیان کرد: جهت آشنایی هرچه بیشتر علاقه مندان، در تاریخ ۸ آذرماه با همراهی داوران محترم جشنواره و اساتید عکاسی تور برگزار کردیم. عکاسان حاضر در این تور تجربیات خوبی در عکاسی از بازار سنتی قزوین و سایر اماکن تاریخی و فرهنگی کسب کردند.

وی ادامه داد: همانند دوره های گذشته کتاب جشنواره نیز همزمان با مراسم اختتامیه رونمایی می شود و نمایشگاه آثار برگزیده هم در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت. در انتها بر خود فرض میدانم از آقای محمد فروغی مدیر عامل محترم مجموعه نورنگار سپاسگزاری کنم که بدون همت بالای ایشان و ژرف نگری و تعهد خالصانه به امور فرهنگی، برگزاری چنین جشنواره ای امکان پذیر نبود. همچنین از کلیه پرسنل نورنگار که با تلاش شبانه روزی خود مجدانه و خالصانه در مراحل مختلف سهمی گرانقدر داشتند تشکر و قدردانی می کنم.

در نهایت به عنوان سخن آخر، از تمامی اساتید هنر و کارشناسان محترم استدعا دارم در برگزاری هرچه بهتر دوره های آتی جشنواره همانند گذشته ما را یاری کنند و با نظرات خود چراغ راه این جشنواره باشند.

مروری بر فعالیت های نورنگار از شرایط ویژه برای عکاسان تا همکاری دوطرفه

در ادامه پس از پخش نماهنگی از روند برگزاری جشنواره، محمد فروغی مدیر مجموعه نورنگار طی ایراد سخنانی اظهار کرد: نورنگار با یک هدف مشخص در سال ۸۲ شروع شد. این هدف هم تنها و تنها ایجاد احساس رضایت برای خریداران بوده است. این شعار همواره تعیین کننده اهداف اصلی نورنگار است، به طوری که در این دو دهه سعی کرده تا بتواند در تمامی بخش ها، رضایت و خشنودی مشتری ها را حفظ کند.

وی افزود: تلاش شبانه روزی همکاران من در نورنگار، همواره به گونه ای بوده که بتوانند با اثرگذاری در جامعه عکاسی، فعالیت های مختلفی را رقم بزنند. تیم نورنگار در این دو دهه توانسته به اهداف خیلی بزرگی دست یابد، از جمله این دستاوردها، برگزاری جشنواره ای است که امروز ششمین دوره آن رقم می خورد.

فروغی گفت: مجموعه نورنگار همواره از فعالیت های فرهنگی و هنری با عنوان اسپانسر و در قالب چاپ کتاب، جشنواره های مختلف هنری و … حمایت می کند. راه اندازی آکادمی آموزشی نورنگار که در دو سال گذشته تعدادی زیادی از علاقه مندان و هنرمندان عکاس را به خود جلب کرده باعث می شود تا فعالیت آموزشی گسترده ای داشته باشند.

وی ادامه داد: نورنگار در دو سال گذشته، فعالیت های آموزشی زیادی را در بخش آنلاین و آف لاین داشته است. بخش اقساطی هم یکی از مجموعه هایی است که به عکاسان و هنرمندان کمک می کند و شرایط ویژه ای را برای خرید و یا دریافت خدمات نورنگار فراهم می آورد. راه اندازی تعمیرگاه تخصصی برای اینکه مشکلات عکاسان را رفع کند یکی دیگر از این خدمات بوده است.

مدیر مجموعه نورنگار با اعلام اینکه سه بخش به بندهای کاری‎مان اضافه شده است گفت: بخش افیلیت یا فروش همکاری، بخش نورچاپ یا چاپ از طریق سایت و بخش موبایل به نورنگار اضافه شده است؛ افیلیت پلتفرم فروش همکاری است که برای داشتن فروش مکانیزه و آنلاین در سایت استفاده می شود. در واقع یک مدل نمایندگی از مدل های قدیمی آفلاین است و هرکدام از دوستان می توانند یک شعبه از نورنگار باشند.

وی افزود: در افیلیت همکاری دوطرفه است به این صورت که ما و شما می توانیم همکاری متقابل داشته باشیم و از طریق رسانه های شما، فروش انجام دهیم و از طریق صفحات اجتماعی مختلف با هم لینک شویم. مراحل و نحوه همکاری هم اینگونه است که ابتدا ثبت نام به صورت آنلاین در سایت، سپس دریافت کد اختصاصی افیلیت و قرار دادن لینک اختصاصی در رسانه ها انجام می شود.

رئیس جشنواره نورنگار تشریح کرد: شما می توانید به سایت وارد شوید، پس از ورود پیشخوان دیده می شود، سپس ورود به پنل نمایندگی و در نهایت وقتی پیشخوان ثبت نام شد شما کد اختصاصی دارید و پیشخوان افیلیت برای شما باز می شود که می توانید این لینک را در شبکه هایتان منتشر کنید. البته باتوجه به اینکه در هر فروش می توانید با ما مشارکت داشته باشید، امتیازی به شما اختصاص داده می شود که میزان آن بر اساس میزان فروش است. معمولا روزانه ۵۰۰۰ بازدید داریم و درآمد روزانه می تواند بین ۳۰ الی ۳۰۰ هزار تومان برای کسانی که در بخش افیلیت کار می کنند حاصل شود.

وی ادامه داد: بخش دوم نورچاپ سایتی است که به زودی آغاز می شود. در این سایت امکان سفارش آنلاین چاپ، ارسال به سراسر ایران با مناسب ترین قیمت، بهترین کیفیت و با شرایط مناسب و تنوع محصولات وجود دارد. در نتیجه می توانید کارهای چاپی تان را از طریق سایت ما انجام دهید و چاپ هایی در انوع و اقسام کاغذهای مات، براق، متالیک و… داشته باشید. حتی می توانید سفارش هایی مانند چاپ روی شاسی و آلبوم ها را انجام دهید و ما می توانیم انواع چاپ را بر روی اشیا، مگنت ها، تی شرت و… انجام دهیم.

فروغی گفت: اخیرا به دنیای موبایل ورود پیدا کرده ایم، یعنی واردات موبایل انجام می دهیم و در بخش لوازم جوانبی و تجهیزات تلفن های همراه فعالیت هایی آغاز کرده ایم. از طرفی هم به صورت نقد و هم اقساط امکان بیمه برای تمامی تجهیزات موبایل ایجاد شده است، حتی بیمه سرقت هم ایجاد شده و سعی کرده ایم که با قیمت مناسب انجام دهیم.

وی تاکید کرد: آنچه که مسلم این است که فعالیت های متنوعی در بخش فروش و خدمات داریم اما این فعالیت ها تحقق پیدا نمی کند مگر با همراهی همکارانم در نورنگار؛ ما تیم ۵۰ نفره هستیم که همکاران به صورت شبانه روزی در بخش های مختلف فعال هستند. در پایان از لابراتوار آذرنگ برای چاپ تصاویر و انتشارات کهن که در چاپ کتاب کمک های شایانی انجام داده اند تشکر میکنم.

سیف الله صمدیان: هر خانه حداقل سه نفر عکاس دارد

در ادامه سیف الله صمدیان مدیر خانه عکاسان ایران طی ایراد سخنانی اظهار کرد: در حال حاضر در هرخانه حداقل ۳ نفر دست به دوربین موبایل هستند و از محیط اطراف و یا خودشان عکس می گیرند. تک تک ما در مقابل این حجم از آفرینش که نقش مهمی در پیکره عکاسی جهان دارد مسئول هستیم.

وی ضمن تبریک تولد استاد صادق میری افزود: من میدانم که چقدر از زندگی استاد میری برای عکاسی اختصاص یافته و چقدر هم سنش به من نزدیک است. البته خوشحالی مضاعف من به جز تبریک به آقای فروغی و دبیر جشنواره به دلیل رسیدن به عدد ۶، حضور در مجلسی است که دو دوست خانوادگی من محمد صیاد و محسن شاندیز حضور دارند.

عکاسی که به تنهایی اندازه چند آژانس عکس گرفته

رئیس جشن تصویر سال بیان کرد: امیدوارم رسم بزرگداشت برای زنده ها هم باشد. محمد صیاد از آن پدیده هایی است که واقعا فکر نمی کنم در کشورهای دیگر چنین اشخاصی یافت شوند. صیاد از شمال ایران شهر آبکنار به تهران آمد و کارهایی را در اول انقلاب انجام داد که مطمئن باشید از روز اول تا الان به اندازه چند آژانس عکاسی به تنهایی کار کرده و حتی منظم تر از آنها بوده است.

وی ادامه داد: یک جاهایی که امکانش وجود داشت با کاوه گلستان به جبهه می رفتند و در فضای پشت جبهه هم در تهران تمام مسائل را پوشش می دادند. استاد صیاد بسیار آدم خاص و شیرین و از معدود کسانی است که حتی اگر به آدم ناسزا بگوید خوشش می آید. این دو نفر ترکیب کاملی از یک دوستی بی عقده و بی غل و غش هستند. در ست در حیطه ای که خیلی میتواند مسئله ساز باشد.

تجلیل از دو عکاس پیشکسوت در اختتامیه نورنگار

صمدیان بیان کرد: محسن شاندیز را هم از خبرگزاری که سال ۵۹ رفتم شناختم و از همان اول فهمیدم که داشته اصلی آدمها در هر قشر و جایگاهی، آن وقار درونی شان است که آنها را بزرگ و ماندگار می کند. ویژگی بزرگ محسن شاندیز شخصیت بسیار جذاب، ساکت اما بسیار حواس جمع اوست. او هم از آدم هایی است که به تنهایی تمام مراحل، مسائل و موارد را پشت سر گذاشت. حتی بدون اجازه خبرگزاری ۱۳ آبان را عکاسی و در اولین روزهای انقلاب هم تصاویر عالی شکار کرد.

در ادامه پس از اهدای یادبود به مقام محسن شاندیز و محمد صیاد به عنوان عکاسان پیشکسوت، مسعود افشانی بیانیه داوران را قرائت کرد.

در ادامه برگزیدگان هر بخش معرفی شدند و در بخش اصلی حمید سبحانی، عرفان سامان فر و محمدرضا فربود قصرالدشتی به عنوان منتخبین معرفی و هرکدام جایزه ۱۰ میلیون تومانی به همراه تندیس جشنواره را دریافت کردند.

در بخش جنبی هم داود ایزدپناه، اصغر بشارتی و احمد بلباسی به عنوان نفرات برگزیده جایزه شش میلیون تومانی و تندیس جشنواره را از آن خود کردند.

همچنین اثر مهران چراغچی بازار به عنوان شایسته تقدیر معرفی شد.

در پایان نمایشگاه ششمین جشنواره عکس نورنگار شامل ۱۰۰ اثر منتخب در گالری حوزه هنری گشایش یافت.