بازتاب مرگ نوذر آزادی در رسانه های خارجی

پایگاه خبری نمانامه: نوذر آزادی، نویسنده، کارگردان و بازیگر سرشناس تئاتر و تلویزیون در سال‌های قبل از انقلاب ۵۷، در سن ۸۲ سالگی درگذشت. او با کارگردانی و بازیگری در مجموعه تلویزیونی “ایتالیا ایتالیا” به شهرت و محبوبیت زیادی رسید.
به گزارش دویچه وله، نوذر آزادی برای علاقمندان تئاتر در ایران قبل از انقلاب ۵۷ چهره‌ای معتبر و شناخته‌شده به شمار می‌رفت اما شهرت و محبوبیت خود را بیشتر مدیون بازی و کارگردانی در فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی بود.
نقطه اوج کار هنری این هنرمند نویسندگی، کارگردانی و بازیگری در مجموعه تلویزیونی “ایتالیا ایتالیا” بود که شش قسمت آن نوروز ۱۳۵۷ از تلویزیون ملی ایران پخش شد و مخاطبان وسیعی پیدا کرد. این کار را می‌توان آخرین هنرنمایی نوذر آزادی در ایران پیش از انقلاب تلقی کرد؛ پس از انقلاب ۵۷ نه صدا و سیمای جمهوری اسلامی فضایی برای فعالیت کسانی مانند نوذر آزادی ارائه می‌کرد و نه او کسی بود که برای ماندن بر روی صحنه هر بهایی را بپردازد.
نوذر فیروز زاده سال ۱۳۱۷ در شهر کرمانشاه است که برای کار هنری نام خانوادگی مادرش “آزادی” را وام گرفته بود و در بیش از دو دهه کار هنری تا سال ۵۷ به همین نام شناخته می‌شد.
او فارغ‌التحصیل رشته تئاتر از دانشکده هنرهای دراماتیک بود و پیش از حضور در سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی، در شهر کرمانشاه به گویندگی و نویسندگی برای رادیو و کارگردانی و بازی در صحنه تئاتر می‌پرداخت.
نوذر آزادی در دهه چهل در همکاری با چهره‌هایی مانند بهمن مفید، حمید سمندریان و ابراهیم گلستان و بازی در نمایشنامه “اورگاست” به کارگردانی پیتر بروک، در میان علاقمندان تئاتر نام و اعتباری به دست آورده بود.
شهرت عام او به بازی نقش “جعفر قاطبه” در سریال اختاپوس به کارگردانی پرویز صیاد باز می‌گردد که با کارهای تلویزیونی نوذر آزادی مانند “کاف شو” و “سامانتا شو” و مجموعه “ایتالیا ایتالیا” به اوج رسید.
نوذر آزادی کارمند بانک ملی و مدیر اداره تبلیغات این بانک بود و سال ۱۳۵۹ پس از بازنشستگی به آلمان مهاجرت کرد. او روز شنبه نهم اسفند ماه ۱۳۹۹ در شهر برمن آلمان درگذشت.