اکران نوروز در اختیار مافیا و کلان سرمایه داران سینما!

به قلم: جبار آذین

پایگاه خبری نمانامه: سینمای بیمار ایران،سال ها است که در هیچ زمینه ای، هیچ حرفی برای گفتن ندارد! نامدیران این بازار مکاره ملوک الطوایفی، امسال هم براساس منافع و رفاقت، اکران نوروز سینما را در اختیار مافیا،گنده پولداران سینما، نور چشمی ها و برای لاپوشانی به یک، دوتن سینماگر غیر وابسته قرار داده اند، اما سلطه و حمایت، از آن مافیایی ها ،نهادی ها و دولتی ها است. خون شد، شنای پروانه، لاله، خورشید و تکخال، هفته ای یکبار آدم باش و آن شب، اسامی این فیلم هااست و اکران فیلم خوب و متفاوت ” اینجا هم باران می بارد” ساخته نادر طریقت از طیف سینماگران مستقل، پیش از نوروز آغاز شده است.

فیلم نهادی و عاطفی”خورشید” ساخته مجیدمجیدی که مشخص بود از مراسم اسکار دست خالی باز خواهد گشت، با حمایت میلیاردی نهادی ها ساخته و اکران شده است. گرچه فیلم مجیدی بدساخته نشده و برای جلب مخاطبان احساساتی، چیزهایی برای نمایش دارد، اما بعید است در اوضاع کنونی کشور، سینما و اکران، فروش خوبی داشته باشد. سازندگان این فیلم همانند فیلم های شنای پروانه و لاله، به فروش فیلم نیازندارند، چرا که پیشتر سودهای خود را برده اند!

“خون شد”  هم همان روایت کهن ذهن و دل مشغولی های استادباهمان موضوع همیشگی رفاقت و قهرمان بازی سنتی باچاشنی حادثه، انتقام،عشق و چاقو و باقی مخلفات آشنای فرهنگ کوچه و بازار قدیم فیلم های او است. فیلم به رغم الکنی در پختگی مضمون و پردازش شخصیت ها در کل سر پا است و امضای مسعود کیمیایی را دارد.

“شنای پروانه”محصول مشترک سفره مافیا، پول رنج کشان و تجارب صدر عاملی و داوودنژاد است که نام محمد کارت را به عنوان کارگردان یدک می کشد. شنای پروانه در واقع شنای ماهرانه شمال شهری ها و مافیا، سوار برک وسه سرمایه در مرداب فقر مادی و فرهنگی جنوب شهری ها است. فیلمی تلخ و سیاه، ناباور، فریبا و کاسبکارانه که با پول، داراها در تحقیر ندارها ساخته شده است.

فیلم پرحاشیه، پر هزینه و جنجالی “لاله”اثری متفاوت و شاخص نیست و حاصل زندگی و تجربیات اسدالله نیک نژاد در آمریکا و هالیوود است. لاله به رغم تمام شلوغ بازی ها و مخالفتها و موافقت ها و اهدای هدایا برای تولید و اکران، یک فیلم متوسط و معمولی تجاری است.

فیلم های متوسط و تجاری تکخال و هفته ای یکبار آدم باش و فیلم آن شب که تجربه ای درگونه سینمای وحشت است، افزون براینکه در مضمون،محتوا و ساختار، حرفی برای گفتن ندارند، در رقابت با رقبای ثروتمند هم، در اکران، قدرت عرض اندام نخواهد داشت!