اصغر فرهادی: من فیلمساز هستم، هیچ چیز دیگری نیستم

پایگاه خبری نمانامه: اصغر فرهادی در گفت و گو با استیو رز خبرنگار روزنامه گاردین درباره شناخته شدن در سطح جهان و تاثیرش در حساسیت‌ها در داخل کشور بر روی فیلمساز گفت:«این یک شمشیر دولبه است، از یک سو این شناخته شدن شما را حمایت می‌کند، اما از سویی دیگر مقامات ایرانی را روی شما حساس می‌کند. دیگر هرچیزی که بگویید، یا هرکاری که بکنید، بیشتر زیر ذره بین است.»

فرهادی در این گفتگو درباره فیلم «قهرمان» هم گفت:«در اصل این فیلم درباره خیرش و سقوط ناگهانی یک فرد است. و این چیزی است که این روزها در جامعه ما دیده می‌شود: آدمها خیلی سریع به شهرت می رسند و خیلی سریع هم آن شهرت را از دست می‌دهند.»

فرهادی درباره جنبه سیاسی سینمای خود و برخورد داخلی با فیلمسازانی که به مفاهیم سیاسی می‌پردازند، گفت:«اگر موضوع شما یا شیوه تعریف داستانتان به طور مستقیم به مسائل اجتماعی و سیاسی مربوط نباشد، کمتر به مشکل می‌خورید. شما با محدودیت‌هایی که برایتان تعریف می‌شود کار می‌کنید. همچنین این مسئله مهم است که می‌خواهید فیلمتان در ایران به نمایش دربیاید یا نه و این مسئله همیشه برای من در اولویت بوده است.»

او درباره انتقادات «حامی حکومت» بودن از یک سو، و «مخالف حکومت» بودن از سوی رسانه‌های دیگر نسبت به خودش گفته :«این دست از انتقادات همیشه از سوی تندروها و رسانه‌هایشان مطرح شده، به من این اتهام را زده‌اند که تصویری غیرواقعی از ایران ارائه می‌دهم، اما من موافق نیستم. برخلاف وضعیت‌های بغرنج و پیچیده‌ای که من در فیلم‌هایم مطرح می‌کنم، همیشه سعی کرده‌ام تصویری صادقانه و شریف از مردم، شخصیت‌هایم و روابطشان ارائه دهم. من این تصویر «غیرواقعی» که آنها درباره‌اش صحبت می‌کنند را در آثارم نمی‌بینم.»

فرهادی در انتها در پاسخ به اینکه آیا خودش را یک قهرمان می‌داند یا نه هم گفت:«نه، به هیج وجه. من همیشه گفته ام که فیلمساز هستم و هیچ چیز دیگری نیستم. و هیچ چیز دیگری هم نمی‌خواهم باشم.»