استاد قدرت الله انتظامی موسیقیدان و برادر زنده یاد عزت الله انتظامی

                                              گروه کر انتظامی 

پایگاه خبری نمانامه: قدرت الله انتظامی متولد اول فروردین ۱۳۰۸ در سنگلج تهران؛ نوازنده ویلون، موسیقدان و عضو خانه موسیقی ایران است. وی پنج سال از مرحوم عزت الله انتظامی ( آقای بازیگر) کوچکتر است. و از جمع چهارده فرزندی هستند که از یک پدر و مادر متولد شده اند.

آوائی به ماندگاری یک عمر

مراسم بزرگداشت استاد قدرت الله انتظامی، هنرمند برجسته موسیقی ایران ۱۱ تیرماه ۱۳۹۱ در تالار فریدون ناصری خانه هنرمندان برگزار شد.

این مراسم با حضور زنده یاد عزت الله انتظامی برادر بزرگ ایشان، مجید سرسنگی مدیر عامل خانه سینما، محمد سریر رئیس شورای عالی خانه موسیقی و برخی از اعضای خانه موسیقی از جمله داود گنجه ای و تعدادی دیگر از هنرمندان عرصه موسیقی به برپائی رسید و با برنامه هائی از جمله پخش کلیپ تصویری درباره زندگی استاد قدرت الله انتظامی ادامه یافت.

در تمام مدت برگزاری مراسم به سبب ازدحام جمعیت، تعدادی از هنردوستان به حالت ایستاده به تماشا پرداختند.

حبیب الله نصیری فر در کتاب سیمای هنرمندان که در سال ۱۳۸۰ چاپ و منتشر شد در وصف استاد قدرت اله انتظامی می نویسد:

قدرت الله انتظامی یکی از هنرمندان و نوازندگان ساز ویولن است که در سال ۱۳۰۸ خورشیدی در تهران و در محله سنگلج در خانواده ای متقی و متدین دیده به جهان گشود. وی برادر هنرمند ارجمند عزت الله انتظامی است و مجید انتظامی آهنگساز بزرگ برادرزاده وی می باشد.

به طور کلی انتظامی ها دارای استعدادی خدادادی و به ویژه در موسیقی و هنرهای تجسمی می باشند که ذکر آنها در اینجا جایز نیست و فقط در ارتباط با قسمتی از فعالیت های موسیقی قدرت الله انتظامی بسنده می کنم.

قدرت الله انتظامی دوران سخت و مشقت باری را جهت فراگیری هنر موسیقی و نواختن ساز ویولن طی کرده و در واقع با فداکاری و از خودگذشتگی به این امر مهم دست یافته است. علی رغم مخالفت شدید خانوده با موسیقی که آن را مطربی می دانستند، ولی عشق به هنر موسیقی که مثل آتشی زیر خاکستر پنهان بود یکباره در وجودش شعله ور گشت و هنر موسیقی را نزد استادانی چون ابوالحسن خان صبا و حسین یاحقی فراگرفت و پس از چندی با افتتاح تلویزیون شبکه دوم با هنرمندان مختلف و گوناگونی نظیر حسن لشکری، محمد لشکری و محمود آقا گلیان همکاری خود را آغاز کرد. پس از مدتی با کمک برادرزاده اش مجید انتظامی به فرهنگ و هنر وقت رفت و با امتحانی که هنرمند گرامی استاد حسین دهلوی از وی به عمل آورد در ارکستر این اداره مشغول همکاری شد که می توان از همکاران وی به مصطفی پورتراب، نادر گلچین، حسن و حسین یوسف زمانی، رضا شفیعیان، اعرابی، فریدون حافظی، حسن فرهاد پور، نصرت اله سپهری، خانم سرلک، ظهیرالدینی و .. را نام برد. به طور کلی این ارکستر حدود بیست نوازنده داشت که خانمها؛ افخم، زنگنه، پریسا و خاطره پروانه نیز همکاری می کردند.

پس از چندی در تلویزیون شماره ۲ با ارکستر جوانان با اسداله ملک نیز همکاری کرد. مدتی نیز در سه راه زندان خیابان خواجه نظام الملک یکی از اطاق های خود را به کلاس درس و تدریس هنر موسیقی اختصاص داد و شاگردانی را تربیت نمود و در حال حاضر با همکاری محمود محرمخانی مشغول تهیه و تنظیم آهنگهائی برای اجرا با صدای عبدالعلی تفتی می باشد.

این هنرمند همیشه و در همه حال هنرجویانی را تمرین داده و هنوز هم در منزلش کلاس دایر کرده که هنرجو می پذیرد. هنر جویانی که از اول به این هنر ارزنده و فاخر روی می آورند بیشتر مورد توجه استاد می باشند و بهتر ترقی و پیشرفت می کنند. چون گرفتن ویولن و آرشه به طور صحیح از اول بایستی نهادینه گردد که از خصوصیات تدریس ایشان می باشد.

استاد مجید انتظامی درباره استاد قدرت الله انتظامی چنین می گوید:

ماندگاری آدمیان از تاثیری است که در ذهن دیگران به جا می گذارند. عمویم قدرت الله انتظامی تاثیری در زندگی من گذاشت که زندگیم را ساخت. نوای ساز وی در کودکی آن چنان مرا مفتون می کرد که ساعت ها به تماشای نواختنش می نشستم. برایم عجیب بود صدائی که از ساز ویولن بیرون می آمد چه اعجازی دارد که تمامی اطرافیان را سخت تحت تاثیر قرار می دهد که مجبور شوند سکوت نموده و گوش فرا دهند. اینگونه شد که من قدم به هنرستان موسیقی گذاشتم. سالها بعد که خود مشغول به کار شدم توانستم با معرفی عمویم به استاد حسین دهلوی زمینه فعالیتش را در ارکستر دهلوی و آقای مصطفی پورتراب فراهم سازم. امیدوارم که خدایش در همه حال از بلا دور بدارد.

 مجید سرسنگی مدیر عامل خانه هنرمندان ایران در مورد او چنین می گوید:

نام ایران و ایرانی همواره با ذوق و هنر شناخته شده و هر مسافری پایش به این سرزمین کهن و تاریخ ساز رسیده است در برابر عظمت هنری و روح لطیف ایرانی سر تعظیم فرود آورده است.

از آنجا که جوهره ی هنری با عواطف آدمی درگیر می شود و قلب او به تپش وا می دارد و اندیشه ای را که از همان کودکی با خود همراه می کند؛ لذا هنرمند بودن دشواری وظیفه نیز هست و باید که هنرمند در پویش هنری خود هنری فاخر در خود خلق کند و در این راه کوشا و پویا و ثابت قدم باشد.

استاد قدرت الله انتظامی که می دانیم دوران بسیار سخت و مشقت باری به جهت فراگیری هنر موسیقی و نواختن ساز ویولن طی کرده و در واقع با فداکاری و از خودگذشتگی به این مهم دست یافته است از پرورش یافتگان نسل گذشته موسیقی است و امیدوارم نسل آینده نیز از موسیقی این هنرمند بزرگوار که در خانواده ای متدین هنر دوست و هنر پرور رشد یافته و گوهرهائی گرانبها همچون وی و استاد عزت الله انتظامی را به تاریخ فرهنگ و هنر این کشور افزوده است حفظ و بهره کافی را ببرند.

من به نوبه خود بسیار خرسندم که خانه هنرمندان ایران این افتخار را داشته است که در این نکوداشت استاد و هنرمندی فرهیخته نقشی هر چند اندک داشته و امیدوارم که این سنت حسنه در خانه هنرمندان ایران نهادینه شده و همواره این توفیق را داشته باشیم که در تجلیل از هنرمندان نامی کشور پیشگام باشیم.

 محمد سریر رئیس شورای عالی خانه موسیقی در مورد قدرت الله انتظامی می گوید:

این پیشکسوتان چراغ راه جوانان هستند و باید از زحمات آنان قدردانی کرد. در دهه های گذشته هنرمند شدن و هنرمند ماندن کار آسانی نبود و صبر و طاقت و توان زیادی می طلبید. آن زمان به خاطر نوع نگاه به نوازندگان، فعالان عرصه موسیقی، مشقت های زیادی را متحمل می شدند. اما این مسیر با سختی و عشق توسط بزرگان هنر طی شد و آنان در حال حاضر در راه آموزش جوانان، بدون هنر فروشی و با نیت پاک، قدمهای خیر بر می دارند. عشق و علاقه افرادی مثل قدرت الله انتظامی شایسته ستایش است.

امروز جمع شدیم گرامی بداریم زحمات استاد عزیز جناب آقای قدرت الله انتظامی هنرمند گرامی، عضو ارشد خانه موسیقی ایران و از خاندانی که هر کدام هنر در وجودشان جاری بوده است. در بیوگرافی استاد نوشته شده است که من تلاش زیادی کردم تا توانستم به اینجا برسم. کلیه هنرمندان در هر رشته ای زحمات زیادی کشیده اند تا بتوانند اثرگذار باشند.

هنرمند شدن و تلاش کردن در این زمینه مخصوصا هنر موسیقی بسیار سخت و یک همت مضاعفی را می طلبد که هر کسی طاقت تحمل آن را ندارد. اینکه یک کسی بتواند در این راه همه این اهانت ها را تحمل کند تا خودش را به این مرحله برساند که برایش بزرگداشتی برگزار کنند به یقین راه دشواری را پیموده است. 

مقایسه امکانات امروز؛ از کتبی که موجود است تا اساتیدی که حضور دارند و دسترسی به اینترنت و … با آن دوره به هیچ وجه قابل قیاس نیست!

از آقای سرسنگی تشکر می کنم که از موسیقیدانی که نخواسته سر و صدا داشته باشد و در بیمارستان ها، آسایشگاه سالمندان و جاهای دیگر به طور رایگان اجرای برنامه داشته اند. من خوشحال هستم که برنامه انجام شد و تشکر می کنم از همه و دستتان را می بوسم.

 

 

عبدالعلی تفتی خواننده ارکستر استاد قدرت الله انتظامی درباره ایشان چنین می گوید:

اصولا هنر در خون خانواده انتظامی ها وجود دارد. پانزده سال است که این هنرمند شایسته با من همکاری نزدیک داشته و هنر خود را در اختیار آسایشگاههای سالمندان، زندان ها، بهزیستی های تهران و اکثر شهرستانها و بیمارستان های قلب تهران به رایگان قرار داده و در انجمن های شعر و ادبیات نیز سهم به سزائی داشته است. ایشان از ورزشکاران نمونه کشور بوده و صدای ویولن خود را وقف ورزشکاران صبحگاهی نموده است و در اعیاد و مسافرت های ورزشی برای دوستان ورزشی خود و تربیت بدنی هیئت ورزشکاران صبحگاهی برنامه هائی را اجرا نموده است. ایشان که مدتی در سریالهای تلویزیونی همکاری کرده است یکی از خصوصیات سازش بداهه نوازی است که به صورت های مختلف اجرا می کند و تکراری نیست. آرزو می کنم همیشه سالم باشند تا از صدای سازش بیشتر استفاده کنیم.