امروز

پنج شنبه, ۳۰ شهریور , ۱۳۹۶

  ساعت

۱۱:۲۲ قبل از ظهر

سایز متن   /

 

 

سخنرانان: نوید فرخی و گلپر فصاحت

اجرا: سپیده ابراویز

در این جلسه ، در ابتدا نوید فرخی تعاریف ادبیات علمی تخیلی از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار گرفت. سپس نقش خیال و علم در این باره سبک سنگین شد. در بخش بعدی مروری به تاریخچه ادبیات علمی تخیلی از کتاب سفر به ماه نوشته لوسین در قرن دوم میلادی ، تا داستان بامبو شکن ژاپنی(افسانه دختری که در ساقه ماه زندگی می کرد)، اقتباس یوهانس کپلر از داستان لوسین، سفرهای گالیور (یا سفر به ممالک دور افتاده جهان)، رمان فرانکناشتاین(نوشته مری شلی، که بعنوان نقطه عطفی در تاریخ ادبیات علمی تخیلی به شمار می رود)، داستان ماجرای استثنایی هانس فال از ادگار آلن پو(که بدلیل انتشارش در مجله پیام جنوب آمریکا، آغاز گر انتشار داستان های علمی تخیلی در مجلات بود) ، آثار اچ جی ولز مثل ماشین زمان و جنگ جهان ها(که هر دو نگرشی عمیق و وسیع به آینده علم داشته اند)، و آثار متنوع ژول ورن مورد بررسی اجمالی قرار گرفت. در انتهای این اسلاید ادبیات علمی تخیلی در قرن بیستم مجله علمی تخیلی حیرت انگیز، موج نو علمی تخیلی، پیشرفت جلوه های ویژه در دهه هفتاد و هشتاد برای آثار سینمایی، و در نهایت تکینگی فناوری و نگرانی از پیشی گرفتن هوش روبات از انسان در علمی تخیلی به صورت گذار مورد بحث قرار گرقت.

سپس گلپر فصاحت در مورد داستان کوتاه در مفهوم عام، تعداد محدود کلمات و تاثیر آن بر داستان، توصیف موجز فضا، انتخاب دیدگاه، حفظ یک زمان در داستان و چارچوب های آت، شروع و پایان قوی و جذاب، موضوع و زمینه ای واضح، تعداد کاراکتر، حذف زوائد و رعایت اعتدال در این زمینه صحبت کرد.

در ادامه نوید فرخی در مورد ویژگی های علمی تخیلی، تفاوت علمی تخیلی و رئال جادویی(اینکه در علمی تخیلی بحث علم مطرح است، اما در رئال جادویی چنین چیزی مطرح نمی شود)، و تفاوت علمی تخیلی و فانتزی(فاکتور اصلی که فانتزی را از رئال جادویی و علمی تخیلی جدا می کند این است که در ادبیات فانتزی جهانی به کلی تازه خلق می شود.) را تشریح کرد. سپس در مورد علمی تخیلی سخت و نرم سخن گفت و در بعد از زیرشاخه هایی که می توان در علمی تخیلی نوشت مثل یک منحنی زمانی متفاوت، محیط خارج از سطح زمین، حضور کاراکترهای با قابلیت ابرانسانی، فناوری باورکردنی و محتمل آینده؛ مانند اسلحه های لیزری، ماشین های تله پورت یا دورنوردی، اصول علمی مبتنی بر اصلاح قوانین فیزیکی معمول؛ مانند سفر در زمان، کرم چاله ها، عبور از سرعت نور، تعریف سیستم های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی متفاوت با خلق آرمان شهر یا برعکس پاد آرمان شهر و حال و هوای پایان دنیا، قدرت های ذهنی علمی؛ مسائلی که در موردشان نظریه پردازی علمی می شود مانند کنترل ذهن، تله پاتی سخن گفت.

در بخش آخر فرخی در مورد اصول نگارش داستان نویسی علمی تخیلی صحبت کرد و مسائلی همچون حیرت زده کردن خواننده، مدیریت داستان، منطق داستان، ایده پردازی، پرورش ایده ، تلفیق ایده ، ساده نگاری، بها دادن به دیالوگ، تحقیق در مورد ایده پردازی، و مطالعه هر چه بیشتر این گونه ادبی سخن گفت.

 

گزارش تصویری:

 

 

 

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد