قلب کتاب ایران در بازار تهران اصلاً خوب نمی‌زند

مجید جلیسه نوشت:‌ «یک زمانی خیابان ناصریه قلب کتاب ایران بود، راسته کتابفروشی‌ها و ناشرها بود درست مثل خیابان انقلاب و بعد کریم‌خان، بسیاری از تیمچه‌ها و سراهای این خیابان پر بود از چاپخانه‌ها و کتابفروشی‌‌ها و ناشرانی که کل کشور را تغذیه می‌کردند».

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا،‌ مجید غلامی جلیسه مدیرعامل خانه کتاب در کانال تلگرامی‌اش نوشت:‌ «یک زمانی خیابان ناصریه قلب کتاب ایران بود، راسته کتابفروشی‌ها و ناشرها بود درست مثل خیابان انقلاب و بعد کریم‌خان، بسیاری از تیمچه‌ها و سراهای این خیابان پر بود از چاپخانه‌ها و کتابفروشی‌‌ها و ناشرانی که کل کشور را تغذیه می‌کردند. اما حالا توی این راسته هیچ خبری از خیلی از این کتابفروشی‌ها و ناشرها نیست.

هفته گذشته فرصتی شد که به‌بهانه‌ای سری به ناصرخسرو بزنم و پیش سیدجلال کتابچی و برادرزاده ایشان سید فریدالدین کتابچی بروم. کتابفروشی اسلامیه سال ۱۳۲۰ شمسی رسماً در مکان کنونی خود آغاز به کار کرد. البته این کتابفروشی را محمدعلی شیرازی خیلی سال قبل‌تر در تیمچه حاجب‌الدوله در دوره ناصرالدین شاه تأسیس می‌کند و بعدها پسرش سیداحمد کتابچی پدرپیشگی و کتابفروشی اسلامیه و انتشارات و چاپخانه اسلامیه را تأسیس و راه‌اندازی می‌کند شاید بالغ بر ۱۶۰ سال پیش، اما مکان حاضر کتابفروشی قریب به ۸۰ سال از عمرش می‌گذرد و البته الآن نفس‌نفس‌های آخرش را می‌زند.

سیدجلال کتابچی الحمدلله حال خودش خوب است و ان‌شاءالله عمرش دراز و سرش سلامت، اما کتابفروشی اسلامیه نبضش خیلی ضعیف است و سید فریدالدین کتابچی برادرزاده سیدجلال آخرین نسل از خاندان کتابچی است که توی این حرفه است و بعد ایشان هیچ کسی از این خاندان توی این حرفه مشغول به فعالیت نیست.

ای‌کاش می‌شد توی بازار قدیم تهران، این کتابفروشی قدیمی و امثال این کتابفروشی‌ها را احیا کرد، درست مثل کتابفروشی شکسپیر و شرکا و خیلی کتابفروشی‌های قدیمی دیگر طوری که بشود به آن فخر فروخت و گفت این کتابفروشی قدیمی مال خیلی دور دور است».

انتهای پیام/*